Hem E-HANDEL Konsumenter som hämtar e-handlade försändelser i butik blir mer nöjda av ett aktivt kundbemötande

Konsumenter som hämtar e-handlade försändelser i butik blir mer nöjda av ett aktivt kundbemötande

Publicerat av: Redaktionen

Leveransmetoden Click & Collect har blivit allt vanligare som alternativ i e-handelsbutikernas checkouter.

Konsumenter som hämtar e-handlade försändelser i butik blir mer nöjda av ett aktivt kundbemötande 3En ny studie utförd av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik upplever en högre kundnöjdhet om de får ett bra bemötande av personal i butik. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse mycket.

Floran av leveransalternativ växer på den svenska e-handelsmarknaden. I takt med att hemleveranser, leveranser till ombud och leveranser till box blir fler, ökar även andra alternativ i popularitet. Under våren 2020 genomfördes en studie för att närmare undersöka drivkrafter för och effekter av leveranssättet ”hämta i butik”. Några summerande slutsatser pekar på att den främsta drivkraften är gratis frakt och att säkerställa att varan finns tillgänglig.

– Vi som leverantörer av tjänsten behövde få bättre grepp om konsumentens upplevelse och se om leveransalternativet driver merköp och ökad kundnöjdhet. Det visar sig i studien att de kunder som fått ett proaktivt bemötande av personalen i butik i samband med att de hämtade sitt paket blev mer nöjda med sin leverans än de som inte fått ett sådant bemötande. De som är allra mest nöjda har också köpt något ytterligare när de hämtade ut sitt paket, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord.

Att säkra upplevelsen i kundmötet är en viktig faktor för att öka det som kallas för NPS, Net Promoter Score. Kunder som upplever att det tar lång tid att få ut sitt paket är mest missnöjda, och studien visar alltså också att ett proaktivt bemötande från butikens personal får NPS:en att öka markant.

– Utmaningen för handeln blir att fortsätta integrera olika kanaler för att uppnå sömlöshet mellan online och offline, så att konsumenterna kan ta del av det bästa av båda världar. Det är tydligt att kundmötet i butiken blir spjutspetsen i arbetet med att förstärka varumärket och skapa nöjda och återkommande kunder och där kan tjänster för att hämta e-handlade försändelser i butik göra skillnad, säger Peter Hesslin.

Relaterade Artiklar