Klockbolaget firar en framgångsrik kapitalrunda

Webbaserade BOOM Watches tar in 2,43 miljoner SEK, efter en crowdfundingrunda som minst sagt gav gott resultat.

Niklas Dahlgren

Bolaget har valt att helt fokusera på e-handel med tanke på utmaningarna med den pågående butiksdöden och framgångarna har varit stora.

Boom Watches tog in pengar via en kampanj hos FundedByMe. Intresset att investera var stort och man hade redan tidigt tagit in drygt 2,2 miljoner kronor, vilket var mer än 200 procent av kapitalmålet. Slutresultatet blev 2,43 miljoner SEK.

BOOM Watches är ett bolag som utvecklat ett koncept med modulära klockor. Affärsidén har sedan start varit att fokusera på sin egen webbshop, istället för att finnas i den fysiska handeln.

– Många klockbolag väljer, utöver egen e-handel, att finnas även i olika fysiska butiker. Vi tror att det är fel väg att gå och har därför satsat på vår egen e-handel och att förfina den. Tack vare att vi lagt fokus där, kan vi erbjuda kunderna en riktigt bra shoppingupplevelse och snabb leverans.

– Jag ser våra återkommande kunder som ett tecken på att vår produkt är kvalitativ och uppskattad och att människor vill kunna förändra saker i de klockor som de redan äger – snarare än att behöva köpa flera olika klockor, säger Niklas Dahlgren.

– Det pågår en stor förändring i branschen, till digitala varumärkens fördel. Vi upplever att utbudet offline inte möter kundernas efterfrågan. E-handeln gör det möjligt för oss att vara flexibla – ett exempel på detta, är att vi lanserar nyheter varje vecka, något som hade varit omöjligt att göra i den traditionella fackhandeln, säger Niklas.

Utöver att man endast vill finnas i sin egen e-handel, skiljer man sig från andra klockbolag genom att man hos BOOM Watches kan byta ut i stort sett varje del av klockan på ett smart sätt. Avsikten är att man ska kunna anpassa sin klocka efter olika outfits.

– Hela idén bakom BOOM Watches grundar sig i att vi ska ha kunder som ständigt kommer tillbaka till oss. Vi erbjuder ju dem chansen att byta ut olika delar på sina klockor, snarare än att hela tiden köpa helt nya klockor. Det gör att man kommer tillbaka till oss, för att köpa nytt armband, urtavla eller liknande, säger Niklas Dahlgren, vd och grundare av Boom Watch Company.