Klarna fortsätter att underlätta för sina 150 miljoner konsumenter att ta smartare shoppingbeslut.
Den nya märkningen av medvetna varumärken inom elektronik gör det ännu lättare att handla hållbart.
Idag lanserar Klarna en ny märkning av medvetna varumärken i Klarna-appen i samarbete med Clarity AI, en världsledande teknikplattform inom hållbarhet. Därmed fortsätter Klarna utvecklingen från betaltjänst till att bli själva startpunkten på köpresan för 150 miljoner konsumenter och 26 miljoner appanvändare.
Med den nya funktionen får Klarnas användare snabb och smidig tillgång till omfattande data om sina inköp av elektronikvaror. Från information om ett varumärkes utsläpp av växthusgaser, till hur mycket energi som kommer från förnybara källor och mycket mer.
“Vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med Klarna. Nu kan vi förse konsumenter världen över med ökad transparens genom den första utvärderingen av elektronikvarumärkens miljöprestationer. Vi anser att sådana siffror aldrig ska döljas, och därför är det fantastiskt att Klarna kan använda vår AI-kapacitet för att leverera information till de som vill veta mer när de shoppar med Klarna”, säger Angel Agudo, styrelsedirektör och produktchef på Clarity AI.
Varannan svensk vill ha information om varumärkens miljöpåverkan
Fler och fler förväntar sig ökad transparens. Över hälften (59%) av svenska konsumenter vill ha information om varumärkens miljöpåverkan när de handlar. Drygt en fjärdedel (28%) anser att det är viktigt att varumärken agerar på ett hållbart sätt. Som svar på denna efterfrågan lanserade Klarna förra året ‘Medvetna märken’ i Klarna-appen, med information om hållbarhetsframsteg hos varumärken inom mode och skobranschen. Kollektionerna inkluderar bland andra svenska Asket och Nudie Jeans.
Uppdelat i 5 märkningar – här är kriterierna
Den nya märkningen lyfter företag inom elektronikbranschen som gjort framsteg inom hållbarhetsarbete. Varumärken kan tilldelas upp till fem olika märken:
1. Lägre direkta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst direkta och energirelaterade växthusgasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.
2. Lägre indirekta utsläpp: Företaget är bland de 10% med lägst indirekta CO2-gasutsläpp, bland jämförbara Clarity AI-testade företag.
3. Åtagande för att minska växthusgasutsläpp: Om företaget har åtagit sig att minska utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet.
4. Öppna med sina växthusgasutsläpp: Om företaget är transparenta med sina direkta, energirelaterade samt indirekta utsläpp.
5. Använder förnybar energi: Över 90% av energin som används kommer från förnybara energikällor.
“Denna lansering blir ännu en milstolpe i vårt arbete med att stärka konsumenternas möjligheter att påverka med sina plånböcker”, säger Salah Said, hållbarhetschef på Klarna.
“Efter den lyckade lanseringen av ‘medvetna märken’ förra året är vi glada över att samarbeta med Clarity AI för att leverera världens första opartiska, AI-drivna miljöutvärdering av elektronikvarumärken”, fortsätter Said.
Funktionen är redan nu synlig på sidan med transaktionsdetaljer i Klarna-appen i samband med ett genomfört köp av en elektronikprodukt. Kommande veckor kommer den även synas via Klarnas utsläppsöversikt, oberoende av om man gjort ett köp.
Flera initiativ för att hjälpa konsumenter shoppa mer medvetet
Den nya funktionen är ett i raden av nyligen lanserade initiativ från Klarna för att uppmärksamma varumärkens miljöframsteg och ge konsumenter verktyg för att shoppa mer medvetet, och göra skillnad för planeten. I januari i år lanserades Klarna en funktion tillsammans med Tradera som förenklar för svenska konsumenter att sälja vidare sina tidigare köp via Klarna-appen. Klarna har också lanserat cirkulära kollektioner, som lyfter fram varumärken som arbetar cirkulärt för att minska avfall och öka återanvändningen av produkter. För inte länge sedan presenterades också uppdateringar av utsläppsöversikten i Klarna-appen som nu samlar utsläppsdata på produktnivå för nästan 60 miljoner varor. Det är en av de största satsningarna som gjorts för att öka medvetenheten om koldioxidavtryck och i genomsnitt spårar över 324 000 konsumenter aktivt sitt avtryck genom Klarna varje månad (22 december).