KICKS lanserar ny e-handel
Hem E-HANDEL KICKS lanserar ny e-handel

KICKS lanserar ny e-handel

Publicerat av: Redaktionen

Nu lanserar KICKS ny e-handel på samtliga marknader. Den nya sajten har fått en mycket bättre prestanda samt en mer användarvänlig design.

KICKS lanserar ny e-handel 2KICKS nya e-handel är även utvecklad utifrån ett mobilt shoppingbeteende med fokus på mobil UX design. Den stöttar även en modern omnilösning som innebär att kunden kan ta del av e-handelns stora sortiment och utbud oavsett fysisk eller digital kanal. E-handelsleverantören Avensia har ansvarat för den tekniska implementeringen och digitalbyrån Fjord står bakom designen.

KICKS var tidigt ute med digital handel och har sedan en tid tillbaka en omnilösning på plats med iPads i butik. Detta möjliggör att hela e-handelssortimentet med över 25 000 produkter från 300 varumärken går att beställa direkt i butik. Med lanseringen av den nya e-handeln vill KICKS ge en förstärkt besöksupplevelse.

SCOPE-tekniken, Avensias ramverk för e-handel, gör att KICKS sajt nu klarar av en helt ny prestanda. Detta gör att kunden mycket snabbt och enkelt kan klicka sig fram mellan olika sidor och kategorier. Sajten har också fått en mer tilltalande och användarvänlig design. Vidare är den optimerad för att passa både mobil, Ipad och laptop. Här återspeglas också KICKS nya grafiska identitet, som är utvecklad för att passa en digital värld, och kommunikationskonceptet ”More of You” som nyligen rullades ut.

– Vår vision utgår ifrån en sömlös kundresa, oavsett om den slutar eller börjar i en mobil eller fysisk butik. Utifrån denna vision har vi gjort om allt från grafisk identitet, kommunikationskoncept till sjösättning av Flagshipbutiker och nu även en ny e-handel. Med lanseringenav den nya sajten kan vi idag, oavsett kanal, tillgodose samma inspiration, erbjudande och sortiment, säger Gina Azaric, nordisk marknadsdirektör på KICKS.

Redo att möta framtidens teknik

Med Avensia Storefront, Bedege, KICKS och LS retail omni-server har man utvecklat en modern omnilösning där både fysisk butik och e-handel delar affärslogik. Det innebär att alltifrån kampanjer, priser till lagersaldo kan delas i realtid mellan dessa kanaler – och detta på ett både skalbart och driftsäkert sätt. Den tekniska lösningen, som nu finns på plats, är också redo för att skapa en av världens främsta omnikanalslösningar.

– Många inom retailbranschen har länge pratat om en omnikanal som möjliggör samma budskap i alla kanaler, men det är få som har lyckats med det på ett bra sätt. Utmaningen är ofta en kombination av att få flera system att arbeta med varandra för att dela samma affärslogik i flera kanaler och att sedan få organisationen att vara med på lösningen. Tillsammans med KICKS har vi utvecklat en unik omnikanallösning som också ska kunna leverera i framtiden. Utöver detta har vi också, tack vare vår nya SCOPE-teknik, skapat en av Nordens snabbaste sajter. Vi hoppas att KICKS kunder kommer att uppskatta både webbens snabbhet och nya design och att de möts av en enhetlig upplevelse oavsett kanal, säger Patrik Sundquist, affärsansvarig på Avensia.

Användarvänlig design för bästa köpupplevelse

För en förstärkt kundupplevelse med mycket inspiration har KICKS e-handel även fått en ny stilren design, som också är mer lättnavigerad. Bakom designen står digitalbyrån Fjord.

– På Fjord är vi otroligt stolta över att ha stöttat KICKS med att skapa en e-handel som utifrån kundens behov gör det lättare att planera inköp och framför allt inspireras av det stora utbud och kunskap som finns på sajten. Vi har skapat en stilren kanvas där användarna lätt kan hitta och navigera. Målet är att skapa en personaliserad upplevelse – oavsett var kunden befinner sig – och skapa ett gränssnitt som bjuder in till dialog med kunden, säger Sofia Pörner, Business Design Lead, på Fjord.

Relaterade Artiklar