Prisregn över KICKS digitala satsningar
Hem E-HANDEL Prisregn över KICKS årets digitala satsningar

Prisregn över KICKS årets digitala satsningar

Publicerat av: Redaktionen

På gårdagskvällens branschgala Retail Awards, som arrangeras av Svensk Handel, vann KICKS utmärkelsen ”Årets digitala satsning” för sitt framgångsrika community; KICKS Beauty Talks.

Dessutom tillkännagavs det tidigare under dagen att KICKS för andra året i rad tagit hem förstaplatsen i Personaliseringsindex som Sveriges bästa e-handlare inom personalisering och konverteringsoptimering.

”Vi är väldigt stolta och glada över dessa fina utmärkelser.

Vi ser detta som ett kvitto på att de investeringar vi har gjort under de senaste åren för att konstant förbättra och vidareutveckla kundupplevelsen går i helt rätt riktning. Som den ledande skönhetsaktören i Norden vill vi alltid ligga i framkant och driva den digitala transformationen inom branschen för att erbjuda våra kunder en stark, engagerande och inspirerande kundupplevelse. Vidare ser vi att våra satsningar genererat både stärkt kundnöjdhet och lojalitet, vilket är helt avgörande för att vi som bolag ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftiga, säger Freddy Sobin, VD på KICKS.

Personlig och guidande köpupplevelse i fokus

Att erbjuda en personlig och guidande köpupplevelse oavsett kanal är en central del i bolagets omnikanalsstrategi för att öka både kundnöjdhet och lojalitet. En i raden av KICKS strategiska omnikanalssatsningar för att interagera och skapa en ännu närmare relation till sina kunder är KICKS community; KICKS Beauty Talks, som lanserades våren 2021. På kort tid blivit har KICKS Beauty Talks blivit en populär destination med över 75 000 medlemmar där alla skönhetsintresserade kan hitta inspiration och byta erfarenheter med likasinnade. Vid årets branschgala Retail Awards vann KICKS utmärkelsen ”Årets Digitala satsning” för sina framgångar med communityt.

Parallellt har KICKS satsat stort när det kommer till personalisering och konverteringsoptimering, vilket också uppmärksammats i Spotlight’s ochTriggerbee’s PersonaliseringsIndex där KICKS återigen hamnar på första plats. Inom området jobbar KICKS aktivt med att samla in och analysera kunddata för att stötta med personlig och skräddarsydd kommunikation och service genom hela kundresan. Det omfattar allt från produktrekommendationer, anpassning av annonsering på sajten baserat på kundens aktivitet till personliga rabatterbjudanden.

Andra aktuella satsningar bolaget gjort för att stärka sin expertroll ytterligare och bli ännu mer guidande är KICKS investeringar i smarta och lättanvända digitala verktyg både för hudvårdsanalys, makeuprekommendationer och Virtual Try On på hemsidan.

Juryns motiveringar

Prisregn över KICKS digitala satsningar

KICKS Beauty Talks – Årets digitala satsning

”KICKS har fortsatt accelerera sin digitala transformation där man 2021 lanserad KICKS Beauty Talks. En community med tydligt gamifieringsinnehåll med syfte att inspirera och engagera mer än 2,7 miljnoner klubbmedlemmar. En digital mötesplats där skönhetsintresserade ska kunna samlas, hitta inspiration och utbyta erfarenheter.”

KICKS på första plats i Personaliseringsindex 2022

”KICKS är fortfarande ledaren inom personalisering och konverteringsoptimering. De arbetar strukturerat med att samla in och analysera data från sina besökare och använder denna data till att testa nya saker på webbplatsen för ökad konvertering, och en relevant upplevelse. De arbetar även med anpassning av sin annonsering baserat på besökarnas webbaktivitet. Det är uppenbart att mycket arbete har lagts på att skapa en bra kundupplevelse över flera kanaler som är anpassad från första gången man besöker, loggar in, och som blir bättre och bättre över tid.

KICKS är ett av få varumärken som använder kunddata för att kommunicera och hjälpa sin målgrupp genom hela kundresan. De har egenbyggda produktrekommendationer och kompletterande produktförslag, och de infogar kundens lojalitetsstatus vid kritiska konverteringspunkter. Medlemstatus och antal poäng kvar till nästa nivå agerar som trygghets- och konverteringsfaktorer vid varje köpknapp, ens personliga rabattkoder finns lättillgängliga direkt i kassan, och de visar upp produkter köpta i butik för att samla in recensioner till webbshopen.

Med deras nya satsning på AI-verktyg för att hjälpa kunderna testa smink, analysera sin hud, och prova helt nya looks kan vi konstatera att det är få konkurrenter som kan stoltsera med att ha en så heltäckande relevans i allt de gör.”

Relaterade Artiklar