Begagnade bilar är efterfrågade även om köpbeteendet förändrats
Bilhandlarkedjan Kamux har under året växlat upp sin verksamhet i Sverige med nya bilhallar. Något som gett resultat. När företaget nu släpper sin kvartalsrapport visar den att under tredje kvartalet ökade Kamux sin försäljning av begagnade bilar i Sverige med 62,3 procent jämfört med samma period 2019. Den totala omsättningen i Sverige under januari-september 2020 var 153,2 miljoner Euro vilket är en ökning med 34,1 procent från föregående år.
Kamux är en bilhandlarkedja som är specialiserade på begagnade bilar och är närvarande i Tyskland, Finland och Sverige. Nu släpper det börsnoterade företaget sin kvartalsrapport som visar hur det gått för bilhandlarkedjan under ett år som präglats av pandemin och dess konsekvenser. Men trots att pandemin har förändrat sättet vi lever och vårt köpbeteende i många fall har Kamux gasat på. I Sverige har bilhandlaren ökat försäljningen mycket starkt och öppnat 4 nya butiker i Sverige.
– Det är mycket glädjande att vi trots coronapandemin fortsätter att växa. Det är ett kvitto på att vårt koncept fungerar bra och företaget har förmågan att reagera snabbt på betydande förändringar i driftsmiljön. Den digitalfokuserade verksamhetsmodellen och korsförsäljningen (cross-selling) är våra styrkor och viktiga faktorer för tillväxt, säger Karri Kauppila, vd Kamux Sverige.
– Vi ser även ett trendskifte i människors syn på mobilitet och sätt att tänka kring hållbarhet. Miljöfrågor är också viktiga. I dessa tider finns många som vill köpa en begagnad bil istället för att trängas i kollektivtrafiken, och en begagnad bil ses också som en del av den cirkulära ekonomin. Att vi kan möta samhällstrender och paradigmskiften även i svårnavigerade tider gör att jag är trygg i att vi står starkt rustade inför framtiden. Vår ambitiösa vision är att vara den främsta återförsäljaren av begagnade bilar i Europa, fortsätter Kauppila.
Digitalt erbjudande skapar tillväxt
Kamux har under året växt på samtliga marknader där de är närvarande. I de tre operativa länderna ökade Kamux nettoomsättning med 13,5 procent och justerat rörelseresultat med 44 procent.
I rådande läge när alla inte kan eller bör ta sig till fysiska hallar har Kamux en välutvecklad
digital tjänst som under året burit frukt och skapat tillväxt.
– Att ha så kunniga och engagerade medarbetare är en ynnest och Kamux positiva trend är ett resultat av våra medarbetares kompetens. Men i tider när vi inte kan eller bör träffa våra kunder i samma utsträckning är det av stor vikt att betona det digitala förhållningssättet. En nyckel till vår framgång under året har varit att erbjuda kunderna en säker digital köpupplevelse. Vassa digitala köpupplevelser är bärande om man vill konkurrera i en framtid där människor på ett tryggt sätt vill kunna klicka hem sin bil direkt från tv-soffan, avslutar Karri Kauppila.