Mellan den 31 maj och 1 juni hölls Nordens största mässa för handeln.
Vi fick ta del av mycket nytänk och hur framtidens teknik som driver försäljningen kommer att se ut.
En intressant del under mässan var att se hur ny teknik som till exempel AI kommer att generera effektivare försäljning. AI är ett väldigt hett ämne inom IT och vi ser hur mycket den hjälper till för att effektivisera försäljning och kundupplevelsen. Vi fick även ta del av andra smarta lösningar inom e-handeln. Som sagt det fanns mycket nytänk och vi fick kliva in i världen av teknik och framtid inom e-handeln.
Mässan ökade i år med över 12% i besökarantal mot föregående år och redan nu är stora delar av ytan bokad inför 2024.
- Det är skillnad från förra året vi har fler utställare och även fler besökare. Vi är väldigt nöjda. Vi jobbar redan på nästa mässa 2024! Jennifer Björck arrangör.
Det var en väldigt inspirerande, kunskapsfylld och härlig stämning under hela mässa. Flertal utställare hade roliga aktiviteter och tävlingar. Allt från golfbanor, flipperspel till kasta boll i hink där man kunde vinna fina priser som till exempel en grill och presentkort. Det här skapade en lättsam och rolig stämning samtidigt som utställarna gav mycket kunskap till besökare och andra utställare.
Responsen vi fick av besökarna vi pratade med var mycket positiv och alla sa att de kommer komma tillbaka nästa år till mässan.
”Jag har blivit positivt överraskad av att föreläsningarna har varit så bra och det är väldigt många spännande utställare! Jag kommer definitivt tillbaka nästa år och tar med mig några kollegor” – besökare Stina.
”Den här mässan är en bra knytpunkt där många aktörer är samlade. Det finns så mycket kunskap man kan dela med varandra. Man får en bra överblick av retail världen och många intressanta insikter” – besökare Frederik.
Vi fick möjlighet att intervjua Amy Simonson från Avassa som hade föreläsning under torsdagen för många människor. Hon föreläste om ”The Retail Edge: Så banar du väg för framtidens applikationer i fysiska butiker”. Mycket spännande och kunskapsgivande föreläsning.
– Jag tycker Retail Technology är en väldigt bra mötesplats då man får träffa många relevanta utställare. För oss är det alltid spännande att höra hur olika applikationsleverantörer jobbar och levererar idag men också träffa retailers själva som kan beskriva sin utmaning och hur långt de kommit på sin målresa och resan till en edgemiljö, Amy Simonson från Avassa.
Vi intervjuade även företaget Westpay AB som var på plats. Där fick vi träffa försäljningschefen Jeanette Svedjeholm som berättade bland annat att de nu släppt en softpos där man kan använda sin mobiltelefon som en kortterminal.
– Den här mässan är rätt plats att vara på för oss då folk letar efter lösningar efter deras behov. Tiden här på mässan har varit fantastisk. Vi har träffat många befintliga kunder och partners, men även nya kontakter som vi kommer hitta något typ av affärsläge med framåt, Jeanette från Westpay AB.
Vi på IT-Retail har haft två fantastiska dagar med massor av positivitet, kunskap och inspiration. Vi ser framemot nästa år och tackar Retail Technology för en mycket bra mässa!