IP-Only stöttar starkt växande Lyko i digitalt lyft
Hem NYHETER IP-Only stöttar starkt växande Lyko i digitalt lyft

IP-Only stöttar starkt växande Lyko i digitalt lyft

Publicerat av: Redaktionen

Lyko, specialist på hårvård och skönhetsprodukter, tar nu ytterligare ett digitalt steg för att länka samman sin branschunika lösning av e-handel och integrerade butiker och salonger i Sverige, Norge och Finland.

IP-Only stöttar starkt växande Lyko i digitalt lyft 2Det omnikanal-starka tillväxtbolaget väljer IP-Onlys WAN-lösning med fiber för att koppla ihop 38 butiker, kontor och ett nytt robotlager i Vansbro. Affären, som är värd cirka tre miljoner kronor, sträcker sig över fyra år.

– Alla delar i vårt erbjudande kräver ständig uppkoppling, säger Dennis Lindahl, it-chef på Lyko. Vi är helt beroende av förstklassig fibrering för att utveckla våra kunders upplevelser av snabbhet och service.

Satsningen innebär en ytterligare utvecklad infrastruktur som ska stödja den fortsatta affärsutvecklingen, både online och i kedjans fysiska butiker. Lyko har fått något av en flygande start 2019 efter ett imponerande fjärde kvartal 2018 då online-handeln steg med rekordhöga 49 procent.

Lyko investerar nu också 85 miljoner i utvecklingen av automationsanläggningen i Vansbro, något som mångfaldigar kapaciteten i centrallagret och också avsevärt förbättrar koncernens logistik. WAN, eller Wide Area Network, är en tjänst för att koppla ihop butiker och kontor som är geografiskt åtskilda, och detta ger nu ett smidigare samspel mellan Lykos butiker och lagret.

Historien bakom Lykos utveckling är både fascinerande och gripande. Frisörlärlingen Frans Lyko kom till Sverige som en av de överlevande från koncentrationslägren efter andra världskriget och byggde upp en helt ny tillvaro här. 1952 öppnade han en herrfrisering i Vansbro och sonen Stefan går i faderns fotspår, men har också ett stort intresse för datorer. Nu läggs grunden till en e-handel med marknadens bredaste sortiment, integrerade butiker och salonger och totalt 500 medarbetare.

– Jag är imponerad av Lykos utveckling från en frisersalong i Dalarna till en lysande stjärna på den svenska e-handelshimlen med omnikanaltänk, säger Regina Donato Dahlström, affärsområdeschef för IP-Only Enterprise. Självklart är jag stolt över att få bidra med en nätlösning som möjliggör Lykos fortsatta digitala utveckling.

Relaterade Artiklar