Installation av shoppingappar i Norden upp 45%
Hem APPAR Installation av shoppingappar i Norden upp 45%

Installation av shoppingappar i Norden upp 45%

Publicerat av: Redaktionen

AppsFlyer, plattformen för marknadsföringsmätningar och utvärdering av upplevelser, presenterar idag årets shoppingrapport: State of eCommerce App Marketing.

Rapporten beskriver globala trender, som marknadsförare kan använda sig av för att öka engagemang och försäljning i mobila kanaler, inför de stundande stora shoppinghelgerna.

Sedan början av 2021 har installationer av mobila shoppingappar globalt ökat med 55% på Android och 32% på iOS medan köpsumman i apparna ökat med 55%. Rapporten pekar på stark tillväxt i sektorn, där pandemin fortsätter driva konsumenter till digitala köp. Beteendeskiftet har hållit i sig hela året och den uppgång vi nu ser var också tydlig inför shoppingperioden 2020, både vad gäller ökad installation av appar och hur mycket pengar konsumenter spenderar via apparna.

Installation av shoppingappar i Norden upp 45%“För att få ut det mesta av årets Black Friday och julhandel bör handlare fokusera sin strategi kring mobilen och framförallt på de mobila apparna, säger Daniel Junowicz, regionalt ansvarig för EMEA och för strategiska projekt på AppsFlyer. “För marknadsförare betyder det att se till att kunder enkelt kan förflytta sig från mobil webb till app, där funktionaliteten och därmed upplevelsen, är betydligt bättre. Det innebär också att de bör kommunicera med existerande kunder där de befinner sig, och se till att använda djuplänkning så att de enkelt och automatiskt når till rätt och för dem relevant plats i appen.”

Rapporten visar på följande fyra intressanta trender i Norden.

  1. Antalet installationer av shoppingappar ökade med 45% jämfört med samma period förra året. Pandemin ledde till en snabb initial ökning, och installationerna fortsätter ligga på en hög nivå. Framförallt är det på iOS som de riktigt stora ökningarna i Norden skett. Från slutet av 2020, fram till maj 2021 har appinstallationerna gått upp med 149%.
  2. Spenderade mest under Q4 2020.  Konsumenters köpsummor i appar låg på en stabil nivå under större delen av 2020. Men under sista kvartalet sågs en betydande topp, som sammanföll med Black Friday och julhandel, då köpsumman ökade med 61%.
  3. Satsning på att dra in nya användare inför de stora shoppinghelgerna. Marknadsförare blev aktivare under den första pandemivågen när konsumenter handlade mer via mobilen istället för i butik. Under den perioden ökade de icke-organiska installationerna i Norden med 47%. En ökning av de icke-organiska installationerna ökade också under September-November, inför de viktiga shoppinghelgerna, upp 22%.
  4. Remarketing i iOS tog stryk, minskade med 45% sedan utrullningen. Under andra halvåret 2020 ökade remarketing (eller så kallad om-marknadsföring) med 29%. Men när IDFA försvann, i och med utrullningen av iOS 14 som inleddes i april, minskade remarketing inte oväntat med 45%.

Relaterade Artiklar