Infobaleen och Centra spotlight: Maya Delorez
Hem E-HANDEL Infobaleen och Centra spotlight: Maya Delorez-ett svenskt D2C-varumärke

Infobaleen och Centra spotlight: Maya Delorez-ett svenskt D2C-varumärke

Publicerat av: Redaktionen

Vi fick chansen att prata med Antonia Eriksson, Chief Commercial Officer på Maya Delorez, om deras imponerande tillväxtresa och hur Infobaleen hjälper dom att arbeta mer datadrivet.

Kika gärna in Maya Delorez på mayadelorez.com.

Vilka är Maya Delorez?

Maya Delorez är ett svenskt D2C-varumärke som lanserades i maj 2018.

Initialt var affärsidén att göra ridbyxor i samma material som träningsbyxor då de ridbyxor som fanns på marknaden inte var anpassade efter sporten. Idag, ungefär fyra år senare, är Maya Delorez ett av Sveriges snabbast växande e-handelsföretag.

Var säljer ni era produkter?

Idag säljer och levererar vi våra produkter till ryttare över hela världen. Några exempel på starka hästmarknader utanför Sverige där vi växer mycket just nu är Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och USA.

Vilka utmaningar har funnits med en sådan tillväxt som bolaget haft?

Det finns alltid flertalet utmaningar med att växa så snabbt som vi gjort. En del handlar självklart om att bygga en organisation när vi skalat varumärket globalt. En annan del har handlat om teknikdrivna begränsningar, och för att hantera den utmaningen slog vi ihop med Centra och NoA Ignite.

En annan del har handlat om att arbeta mer datadrivet för att kunna omvandla data till insikter och aktiviteter som driver på tillväxten. Det har helt enkelt inte funnits varken tid eller kompetens att hinna med. För att hantera den utmaningen ingick vi ett samarbete med Infobaleen som vi nu jobbar tillsammans med för att få bättre koll på datan och och kunna fatta datadrivna beslut.

Finns några konkreta exempel på hur ni börjat arbeta mer datadrivet med Infobaleen?

Exempelvis har vi nu ett tydligare arbetssätt med väldefinierade KPI:er och fokusmarknader som vi följer upp regelbundet med hjälp av Infobaleens plattform.

Några intressant insikter som ni fått genom att använda Infobaleen?

Ja, det var intressant när vi kunde se översikten för Customer Lifetime Value (LTV). Där kunde vi tydligt se att vi har en långsiktig relation med våra kunder och en hög återköpsgrad som indikerar att de gillar varumärket och kommer tillbaka till oss flera gånger. Att vi har ett lojalt community visste vi sedan innan, men först nu har vi fått det bevisat i faktisk data.

Hur jobbar ni med kundresan och marknadsföring?

Sociala medier har från början varit en stor del i både kundresa och marknadsföring för Maya Delorez – och är det fortfarande. Noterbart är att fram till november 2020 så satsade vi inte något alls på betald marknadsföring utan växte helt organiskt.

Infobaleen och Centra spotlight: Maya Delorez

Antonia Eriksson, Chief Commercial Officer på Maya Delorez

Nu jobbar vi mycket med annonser, influencers/ryttare och att vara på plats fysiskt på hästtävlingar med pop-up butiker. Vi jobbar mycket med att engagera vårt community med tävlingar och giveaways på sociala medier och finns på alla plattformar. Och för exempelvis influencer marketing har Infobaleens plattform varit till stor hjälp för att skapa en översikt.

Kan du berätta mer hur Infobaleen hjälper er med att arbeta datadrivet kring er influencer marketing?

Ja, influencer marketing är ju en strategi som går ut på att bygga relationer med en eller flera influencers som marknadsför produkter. Strategin sträcker sig över flera olika marknadsområden, som sociala medier, produktmarknadsföring, användarrecensioner och PR. Med andra ord är det flertalet dimensioner att ta hänsyn till, och som bolag är ju en väldigt viktig aspekt hur olika influencer presterar på olika marknader.

Med hjälp av Infobaleen har vi skapat en dashboard där vi kan se hur olika influencers och kampanjer presterar, exempelvis i vilka marknader som olika influencers genererar köp och hur effektiva olika kampanjer är. Nu har vi även möjlighet att se vilken returgrad respektive influencer har på sina assisterande köp. Det är data som vi kan använda för att exempelvis utbilda våra influencers i hur de kan hjälpa våra kunder att hitta rätt storlek och stil direkt i deras kanaler.

Finns det några andra exempel på hur ni använder Infobaleen?

Ja vi har regelbundna möten med Infobaleen där vi diskuterar data, bollar idéer och utvecklar dashboards för ökade insikter. Ett exempel är att Infobaleen har hjälpt oss att få en bättre överblick av våra produkter och hur de presterar. Den datan har vi sedan kunnat använda i vår produktutveckling. Vårt huvudfokus är våra ridbyxor, men framöver kommer vi även att lansera fler överdelar samt addera ytterligare färger till befintliga produkter. Resultaten kommer vi sedan att kunna utvärdera med hjälp av Infobaleens plattform.

Till sist, hur planerar ni att utveckla samarbetet med Infobaleen?

Vi ska börja använda Infobaleen flexibla funktioner för produktrekommendationer. Det finns många fördelar med personaliserade produktrekommendationer utifrån vad som är mest sannolika att kunden köper givet exempelvis köphistorik, och det känns som nästa steg för att förbättra kundupplevelsen på Maya Delorez ytterligare.

Relaterade Artiklar