Hundraåriga biografen som klev ut ur fönstret och blev en startup
Hem NYHETER Hundraåriga biografen som klev ut ur fönstret och blev en startup

Hundraåriga biografen som klev ut ur fönstret och blev en startup

Publicerat av: Redaktionen

Den anrika biografen i Uppsala klev ut genom fönstret till en digital värld.

Hundraåriga biografen som klev ut ur fönstret och blev en startup 1

Olle Agebro, ordförande i föreningen Fyrisbiografen

Unika traditioner balanserade med helt nya sätt att driva biograf resulterade i en kraftig ökning av besökare samt pris för Europas mest innovativa biograf under Venedigs filmfestival.

Fyrisbiografen öppnade 1911 och är med sina 107 år en av Sveriges äldsta biografer. I mer än 20 år har besöksantalet i Sverige legat still på knappa två besök per år, samtidigt som vi numera ser mer än sjuttio filmer per år. Stagnationen har lett till att stora kedjor kunnat ta över och att mindre biografer har försvunnit, något som kommit att kallas ”biografdöden”. När det var dags att skapa en publikstrategi i syfte att locka fler besökare blev digitalisering och innovation de avgörande komponenterna för framgång. Ett steg på vägen var att använda sig av processer och metodik inspirerad av Silicon Valley-startups.

Tillsammans med Cybercom tog Fyrisbiografen fram en plan som utgick från ett datadrivet och kundcentrerat perspektiv.

Inledningsvis identifierade man kvantifierbara värden som kunde jämföras med föregående års resultat. Värden som mättes var till exempel förmågan att få in och behålla personer som funderar över att se en film, men som ännu inte köpt en biljett. Genom sitt samarbete med Cybercom kunde Fyrisbiografen etablera en digital struktur som gav dem en tydlig överblick över aktiviteter som fungerade, men även de som inte fungerade.

Det är helt centralt att veta vad som fungerar bra, men det är minst lika viktigt att förstå vad som fungerar mindre bra för att kunna göra en utvärdering. Vår digitala satsning gav oss möjligheten att se hur våra besökare faktiskt beter sig och ta reda på vad de tycker om. Det resulterade i att vi enkelt kunde ta fram bättre och attraktivare lösningar åt dem som förhöjde hela bioupplevelsen, från biljettköpet hela vägen in till biosalongen, säger Olle Agebro, ordförande i föreningen Fyrisbiografen.

Den helhetslösning av lösningar som implementerades innehöll såväl förbättring av Fyrisbiografens digitala köpflöde, en datadriven approach till digital marknadsföring som att börja med försäljning av godis som förknippas med nostalgi.

Helhetsarbetet består av att sammankoppla den digitala och fysiska världen.

Att locka till ett köp är en sak, men när kunden är på plats vill vi att hen ska få en minnesvärd upplevelse, säger Knut Gudjonsson som ansvarade för projektet på Cybercoms sida.

Resultatet är talande. Fyrisbiografen vann i september priset Europa Cinemas Innovation Prize för sin innovationsrikedom. Samtidigt lyckades biografen att öka besökarantalet med mer än 50% jämfört med föregående år. Fyrisbiografen meddelar att samarbetet med Cybercom har gjort att de vill och kommer att fortsätta att driva sådana satsningar i framtiden för att förbli innovativa och att alltid kunna vara i framkant för datadrivna och kundcentrerade bioupplevelser.

Relaterade Artiklar