Huawei och Spöktimmen inleder skrämmande samarbete

Huawei och Spöktimmen inleder ett nytt, spännande och på sätt och vis skrämmande samarbete.

När Spöktimmen tar steget från sin populära podcast till Youtube är Huawei där som partner med sina smarta mobiler. I nya videos träffar Spöktimmen olika kända personer för att ta med dem in i sin läskiga värld. Allt filmas med Huaweis smarta mobiler, Mate20 Pro och P30 Pro, som bland annat är extremt bra i mörka miljöer.

– Vi tycker att det här är ett väldigt roligt och lite annorlunda samarbete. Spöktimmens nya videos känns som ett spännande projekt och ett kul sätt att visa vad våra kameror går för. Vår ambition är att visa alla funktioner på att intressant sätt. Vi hoppas givetvis att tittarna gillar vad de ser och uppskattar kvalitén på materialet, säger Sofia Björnerfors, PR ansvarig på Huawei Consumer Group i Sverige.

Mörka kameraögonblick tillsammans med Spöktimmen

Spöktimmen är podcasten som inte får nog av mord, mysterier och övernaturliga ting. Varje tisdag släpps ett nytt avsnitt där Linn och Jenny diskuterar allt från seriemördare, sekter, kidnappningar, det som döljer sig längst ner i havets djup, hot långt borta i yttre rymden till vad som egentligen kommer hända när världen går under. Spöktimmen började sändas i oktober 2016 och har sedan dess blivit en otroligt populär podcast för kriminal-älskande fans. Nu bjuder de in fansen i studion när de släpper ett antal spännande videos på Youtube, producerad av Bulls, i samma genre.

– Vi tycker det är jättekul att Huawei är med oss och vill göra detta samarbete. Ingen annan har spelat in en serie som denna på YouTube och det är en unik möjlighet för både oss och Huawei att visa vad vi går för. Vi har redan nu fått superbra respons, säger Linn Larsson i Spöktimmen.

Huaweis varumärke växer hos svenskarna

För Huawei är den svenska marknaden viktig och på senare år har företaget investerat stort för att verksamheten ska få ett ännu större fotfäste. Detta har också visat sig bli utfallet. Under 2018 gick Huawei från fyra procent till 13 procents marknadsandel och är det företag som förbättrat sin Brand Advocacy-poäng bäst i Yougovs Brandindex. Svenskarna upplever sig enligt Yougov få bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei.

Under de senaste åtta åren har Huaweis försäljning av smartphones gått från 3 miljoner 2010 till dagens 200 miljoner. Bland försäljningsframgångarna märks Huawei P20- och Mate20-serierna. 200 miljoner är ett nytt rekord för Huawei och kan jämföras med 2017 då företaget sålde 153 miljoner smartphones. Huawei rankas bland de tre största mobilvarumärkena i världen och under det tredje och fjärde kvartalet 2018 blev företaget den näst största tillverkaren av smartphones i världen. Huawei har en global marknadsandel på 14,6 % enligt IDC.