”HP:s tre S i butiken – Smart, Snyggt, Säkert”
Hem LEVERANTÖRER ”HP:s tre S i butiken – Smart, Snyggt, Säkert”

”HP:s tre S i butiken – Smart, Snyggt, Säkert”

Publicerat av: Redaktionen

HP vidareutvecklar sitt uppskattade koncept HP Engage Retail. Vi beslöt oss för att få veta mer om den lyckade satsningen.

Vi åkte till HP:s kontor i Frösunda i Stockholm. Där träffade vi Stefan Jeleby, Category Manager Client Solutions – Sweden, och Nicklas Tönnerfors, Salesspecialist Workstations, Thin clients and RPOS – Sweden, båda från HP samt Mikael Larsson, HP PC Product Sales Specialist, från ALSO.  Det märktes direkt att de är både stolta och nöjda med HP:s koncept Engage Retail.

Designen och kunden i fokus

”HP:s tre S i butiken – Smart, Snyggt, Säkert” 1

Stefan Jeleby, Category Manager Client Solution och Nicklas Tönnerfors, Salesspecialist Workstations, Thin clients and RPOS, båda från HP samt Mikael Larsson, HP PC Product Sales Specialist, från ALSO

Vad är då HP Engage Retail?

Det är en produktfamilj som i grunden består av tre plattformar – Engage One, Engage Go och Engage One Prime. Den röda tråden är att designen har fått spela en stor roll i utvecklingsarbetet. Men syftet är inte bara att produkterna ska vara snygga att se på. Det finns en djupare tanke bakom det hela och det handlar om mötet med kunden i butiken, på restaurangen eller publika miljöer. HP menar att en traditionell kassa ofta tenderar till att bli en fysisk barriär mellan kunden och säljaren. Med Engage One har de tagit fram en kassa som vid en första blick ser ut som en surfplatta, så pass slimmad är den. Den finns där som ett stöd i kunddialogen och betalningen men den tar ingen onödig plats och den blir inte som en mur mellan kund och säljare. Trots att den är så liten och smidig är den fullmatad med smarta lösningar såsom integrerad kortläsare, Biometric Fingeravtrycksläsare, hantering av elektroniska kvitton med mera.

HP Engage Go tar dig ännu närmare kunden

Den andra medlemmen i Engage-familjen är Engage Go. Den är till det yttre väldigt lik Engage One men de har en stor skillnad. På Go är nämligen skärmen avtagbar vilket ger närmast oändliga möjligheter att träffa kunden ute i butiken och assistera med information och annat precis när kunden är mitt uppe i sin köpprocess. Man kan till och med slutföra köpet på ställe och plats eftersom hela betalningslösningen finns tillgänglig i den smidiga plattan. Ett elektroniskt kvitto skickas till kunden.

I dessa tider där miljöaspekterna spelar en allt större roll blir en logisk följd att behovet av skrivna kvitton minskar. De har ännu inte spelat ut sin roll och detsamma gäller för till exempel garantisedlar. Därför har HP skapat en väldigt praktiskt och snygg lösning för printerbehovet. De har helt enkelt byggt in skrivaren i det stativ som bildskärmen sitter på. Denna smarta lösning finns för både Engage One och Engage Go och är ett av flera tillval.

En stöldsäker lösning

Förutom bildskärmen och stativet består dessa två plattformar även av en basenhet. I miljöer där många personer rör sig och risken för stöld infinner sig rekommenderar HP att basenheten monteras under disken och på disken monteras en stödhållare som stativet är fastsatt i. På så sätt får man en säker installering som på samma gång blir en, om möjligt, ännu smidigare och snyggare kassadator. Basenheten kan även förvaras på ett annat ställe i närheten. Eftersom bildskärmen på Engage Go är löstagbar har den en lampa som lyser när den är fastlåst. Innan personalen lämnar enheten kan de med andra ord enkelt se om den är fastlåst eller inte.

”Dessutom är alla tre plattformarna utrustade med vår HP Sure Start-lösning vilket ger ett mycket bra skydd mot till exempel intrångsförsök eftersom de känner av direkt om datorn har blivit utsatt för någon form av manipulering”, förklarar Stefan Jeleby.

Ett stadigt alternativ

Den tredje plattformen är Engage One Prime. Den lanserades i början av året på NRF (National Retail Federation) i New York. Med den vänder sig HP i första hand till SMB-segmentet, alltså mindre och mellanstora kunder. Den ligger på en attraktiv prisnivå för att attrahera den kundgruppen. Även den är fylld med smarta lösningar och är dessutom Android-baserad. Mitt i bildskärmen finns en NFC-läsare (Near Field Communication) vilken möjliggör enklare betalningar där man endast behöver hålla kontokortet mot skärmen. Skärmen har för övrigt pekfunktion som standard vilket till exempel möjliggör att kunden kan signera köpet direkt på skärmen. På undersidan av finns en inbyggd skanner som kan användas för att skanna varor som inte är alltför stora eller QR-koder och streckkoder från en smartphone. Engage One Prime är en stadig och samtidigt smidig kassadator. Att den väger några kilon är ingen tillfällighet. Bildskärmen är nämligen utformad så att man enkelt kan vippa över den mot kunden för att visa någonting. Givetvis roteras skärmens innehåll så att det blir rättvänt för kunden. För att denna manöver ska kunna göras snabbt och smidigt är det nödvändigt att enheten står stadigt på underlaget och det säkerställer vikten. Dessutom är den inte lika stöldbegärlig då.

Ett av tillvalen till Engage One Prime är en kunddisplay som sitter vänd mot kunden. Det gör det möjligt att visa information för kunden samtidigt som säljaren har bildskärmen vänd mot sig själv.

Guld för säkrare drift

Gemensamt för alla tre plattformarna är att de är spillsäkra vilket gör att de kan användas i miljöer som till exempel restauranger, utomhusserveringar och självbetjäningsstationer. Extern handskanner, extern skrivare och skärm med pekfunktion är exempel på tillbehör som det går att komplettera med beroende på vilka behov som finns. Samtliga tre finns i svart eller vitt.

”Allt är skrivet i .NET och vi välkomnar ISV:er att utveckla fler applikationer till denna hårdvara”, berättar Nicklas Tönnerfors.

I många butiker och liknande lokaler utsätts datorer för stora påfrestningar, bland annat på grund av dålig kylning. För att säkerställa en stadig drift även i dessa miljöer har HP satsat på en bättre kvalitet på guldpläteringar i till exempel kontakter och minneskort. De går även att koppla supporttjänster till plattformarna och i HP Care Pack kan man dessutom täcka in andra HP-tillbehör som kunden har. För att ge kunden en trygghet i sitt köp garanterar man dessutom en livscykel på 5 + 5 år. Med det menas att HP kommer att producera produkten i 5 år och därefter säkerställa att det finns reservdelar och underhåll i ytterligare 5 år.

Med HP Engage-familjen har uppenbarligen HP lyckats utveckla plattformar som rimligen passar för såväl stora som mindre företag. Dessutom har de tagit kassadatorerna till en ny nivå designmässigt.

”Inga andra tillverkare har en liknande design”, säger Stefan nöjt.

”Jag vågar påstå att HP ritar om kartan med dessa produkter”, avslutar Mikael Larsson.

Läs mer om HP Engage

Läs mer om HP Sure Start: Inbyggd säkerhet som hindrar intrång

 

Relaterade Artiklar