HP inc väljer Agenthuset som ny nordisk omni-channel byrå

Optimerar både den fysiska och digitala shoppingupplevelsen

HP inc väljer Agenthuset som ny nordisk omni-channel byrå
Robert Jacobsen, VD för Agenthuset Nordic

Agenthuset har valts ut som den nya nordiska byrån för PC-tillverkaren HP med en omnichannel-strategi för marknadsföring. 

Med sitt mångfacetterade tillvägagångssätt och sin unika marknadsföringsstrategi för alla kanaler har Agenthuset valts ut som den nya nordiska byrån för HP inc. Byrån är vald för att hantera både fysisk marknadsföring i butik och digital kommunikation för att skapa de bästa shoppingmöjligheterna för HP-kunder, oavsett var de befinner sig.

—Vi är mycket nöjda med vårt nya partnerskap med HP. Det bekräftar för oss att vårt mål att täcka alla faser av kundresan och arbeta med omnichannel-strukturen är helt rätt. HP är ett fantastiskt varumärke och vi ser fram emot att stötta både HP som företag och hjälpa alla deras kunder – vare sig det är online eller i butiker över hela Norden, säger Robert Jacobsen, VD för Agenthuset Nordic.

För HP är det viktigt att skapa den absolut bästa shoppingupplevelsen före, under och efter köpet. HP:s kunder letar efter information om en produkt, oavsett om den är online, i butik eller en kombination och det är precis vad Agenthuset kommer att hjälpa HP med.

—Vårt fokus på HP är att förse kunden med den absolut bästa och smidigaste shoppingupplevelsen med korrekt information. Tack vare detta hittar kunden alltid den produkt som bäst passar deras behov. Med den erfarenhet och kompetens som Agenthuset innehar som en omnichannel byrå, så är vi övertygade om att vi tillsammans kommer att kunna erbjuda den bästa shoppingupplevelsen via våra partners både online och i fysiska butiker, säger Stig H Myklebust, nordisk chef för HP.

Började med konsulttjänster 

Sedan 2012 har Agenthuset representerat företag och deras varumärken i butiker över hela Norden genom att skapa unika och skräddarsydda shop-in-shop-koncept, producera säljmaterial, utbilda säljpersonal i butikerna samt se till att försäljningsställen alltid visas på bästa möjliga vis.

—När jag startade Agenthuset 2012 byggdes hela strategin kring konsulttjänster och merchandising i fysiska butiker för att optimera våra kunders produktplaceringar och kunskap hos butikspersonal. Med den ständigt föränderliga marknaden och det ökade fokuset på den digitala shoppingupplevelsen kände vi en önskan att vara en del av hela kundresan, oavsett om det var online eller offline, säger Robert Jacobsen.

Kundresan börjar digitalt 

Idag startar många kundresan digitalt, varefter den kan avslutas eller flyttas till en fysisk butik. Därför är vikten av att kunna erbjuda samma kvalitativa upplevelse i alla faser av kundresan avgörande. Detta innebär att Agenthuset skapar digitala kampanjer, optimerar online-material och försäljningssidor hos återförsäljarna, bygger de bästa fysiska försäljningsställen i butik, utbildar personal, skapar lockande “roadshows”, samt tar fram unika installationer vid evenemang och konferenser.

—Vi vet att kunder i allt högre grad förväntar sig en upplevelse vid varje steg av sin shoppingresa. Därför kommer upplevelsen att fortsätta vara mycket viktig i både fysiska butiker och digitalt, samt att det finns en röd tråd mellan de två, säger Adam Vinberg, chef för försäljning och marknadsföring.

Byrån erbjuder för närvarande lösningar som produktion av butiksmaterial och utbildning av anställda för online-merchandising, social media management och videoproduktion för kunder i hela Norden, Storbritannien, Frankrike och USA.

Byrån har för närvarande 40 anställda runt om i Norden, varav det nya samarbetet med HP kommer att ha 15 anställda.