Hem NYHETER Här är de viktigaste martech-trenderna 2020

Här är de viktigaste martech-trenderna 2020

Publicerat av: Redaktionen

Martech-branschen utvecklas snabbare än någonsin.

Här är de viktigaste martech-trenderna 2020 3En utmaning är därför att förutse konsumenters beteende och på så sätt också fånga deras intresse. Som aktör i branschen blir det avgörande att hålla högt tempo och ha koll på de senaste trenderna. Med nytt decennium listar RTB House några av de viktigaste trenderna att känna till under 2020.

Artificiell intelligens

AI spås bli stommen i flera internationella branscher i framtiden men redan idag har teknologin brutit mark. Enligt techsajten Techgrabyte är AI den största kommersiella möjligheten för såväl företag som branscher och nationer de närmaste decennierna.

Teknologin spås dessutom stiga till 14 procent av den globala bruttonationalprodukten fram till 2030.1 Eftersom AI kan analysera konsumentbeteenden och sökmönster, samtidigt som data från sociala medier och blogginlägg används, kan teknologin hjälpa företag att förstå hur konsumenter hittar produkter och tjänster.

Personalisering

Under 2020 spås personalisering bli en avgörande faktor för att lyckas med marknadsföring. Innehåll, produkter, mejl och mycket mer kräver personalisering. Inte minst eftersom 63 procent av konsumenter uppger att generisk reklam stör. Dessutom uppger 90 procent att de tycker att personalisering är lockande.2 Ett exempel på lyckad personalisering är hur Netflix skräddarsyr rekommendationer till sina användare. Ett annat exempel är EasyJet som lanserade en datadriven mejlkampanj. I kampanjen använde sig flygbolaget av sina kunders resehistorik för att skapa en personlig berättelse. Utifrån detta presenterades förslag på var kunden kunde tänkas vilja åka härnäst. Hela 12,5 miljoner unika mejl skickades och genererade 25 procent högre klickfrekvens än icke-personaliserade mejl.3

Videomarknadsföring

Videomarknadsföring är redan idag en stark trend och spås fortsätta vara det. Videoformatet passar inte minst i dagens allt mer mobilanpassade värld. I en video går det att få in den information som tidigare kommunicerades genom säljsidor eller mejl. Eftersom konsumenter upplever formatet som mer övertygande pushar Google sidor som innehåller videos. Tack vare detta har en sajt som innehåller en video 50 gånger större chans att driva organiskt sökresultat,jämfört med en sida som innehåller text.4 Livevideos, personifierade videobudskap, 360-videos och SEO för videos är några av de trender som spås växa allt starkare under 2020.

Programmatisk marknadsföring

Ytterligare en trend som förutses växa sig större under året är programmatisk marknadsföring. Med hjälp av AI automatiserar programmatisk marknadsföring beslutsprocessen vid reklamköp genom att rikta annonserna mot rätt målgrupp via budgivning i realtid. Konsumenter förväntar sig allt mer personliga annonser, vilket är viktigt att ha i åtanke vid digitala reklamköp. Programmatisk marknadsföring är därför den bästa metoden för företag att både snabbt och effektivt nå ut till konsumenterna på ett kostnadseffektivt sätt. Metoden leder till såväl högre konvertering som lägre kundförvärvskostnader.

Social commerce

E-handel och sociala medier är två branscher som växer snabbt, vilket lett till att varumärken använder dem tillsammans för att maximera försäljning. Ett exempel på detta är Instagram som i mars 2019 lanserade Instagram Checkout. Funktionen gör det möjligt för användare att slutföra köp på plattformen. Instagram menar att detta gör det lättare för företag att nå nya kunder eftersom verktyget effektiviserar köpprocessen. E-handlare hoppas fortsatt att detta kommer minimera risken att konsumenter avbryter ett köp då de inte behöver byta app under processen. Av Instagrams 1 miljard användare uppges hela 90 procent följa shoppingvarumärken. Något som gör den visuella plattformen till ett perfekt verktyg för marknadsförare.

Relaterade Artiklar