Hem E-HANDEL Hållbarhet i fokus när Chilimobil öppnar webbshop

Hållbarhet i fokus när Chilimobil öppnar webbshop

Publicerat av: Redaktionen

Chilimobil kom till Sverige för att göra det digitala livet enklare för mobilanvändarna.

Hållbarhet i fokus när Chilimobil öppnar webbshop 2

Chilimobil säljer både fabriksnya och andrahandsmobiler. Garantin är alltid 12 månader.

Men det ska också vara hållbart. Därför öppnar Chilimobil en webbshop där kunderna kan köpa andrahandsmobiler – med eller utan abonnemang – lika enkelt som det är att välja en fabriksny telefon. Framöver kommer det även gå att lämna sin gamla telefon i inbyte.

– Intresset för begagnat ökar konstant, men jag tror att många fortfarande känner en osäkerhet inför att köpa andrahandsmobiler. Det behöver de inte göra hos oss. De andrahandsmobiler vi säljer är lika bra som de fabriksnya. De är seriöst genomgångna och garantitiden är samma 12 månader som för en ny telefon. Vi kallar detta Reloved, säger Fredrik Brunzell, en av Chilimobils grundare.

Dagens mobiler har en mycket längre livslängd än tidigare generationer men många väljer ändå att köpa en ny telefon när det kommit en ny modell, fastän den gamla fungerar bra. Den gamla går då kanske i arv till någon annan i familjen, men ofta blir den liggande i en låda eller hamnar i soporna.

Men att slänga en mobiltelefon är slöseri både med pengar och med jordens resurser. Då är det bättre om den lämnas i inbyte och kan återanvändas av någon annan på den växande andrahandsmarknaden. Skulle det visa sig att den inte går att reparera kan den istället återvinnas.

En smarttelefon innehåller i snitt 68 olika metaller samt plast och andra material, och tillverkningen av en enda telefon kan ge upphov till 86 kilo avfall enligt Forskning.se.

– Vi vill göra våra kunders mobila liv enklare och mer hållbart. Vi skickar därför till exempel inga pappersfakturor, våra servrar står i miljöcertifierade datahallar och nu gör vi det lätt att välja en begagnad telefon, säger Fredrik Brunzell.

Så blir du en mer hållbar mobilkonsument:
1 Använd din mobiltelefon så länge som möjligt och laga den om den går sönder
2 Lämna den till återvinning om den inte går att laga
3 Välj andrahandsmobiler istället för fabriksnya produkter
4 Fråga vad som händer med den om du lämnar en telefon i inbyte när du köper en ny

Relaterade Artiklar