Hälften av Sveriges största e-handlare skippar kundrecensioner

En färsk undersökning bland Sveriges 100 största e-handlare talar sitt tydliga språk: Kundrecensioner är nedprioriterade hos svenska webbutiker. 

Hälften av Sveriges största e-handlare skippar kundrecensioner

Nyligen publicerade Ehandel.se en översikt över Sveriges 100 största e-handlare.

På uppdrag av tech-företaget Lipscore har insiktsbyrån Springboard Martech analyserat dessa webbutiker och slutsatsen är tydlig:

45 procent av de undersökta e-handlarna visar inte kundrecensioner överhuvudtaget, medan 34 procent har svårt att få kundomdömen i sina webbutiker. Det överraskar Ole Martin N. Evensmo från Springboard Martech.

– Produktrecensioner har en mycket positiv effekt på konverteringsgraden, SEO och kundförtroendet, något som bidrar till ökad omsättning. Det har varit ett av Amazons fokusområden i många år. Det överraskar mig att svenska e-handlare inte satsar mer på detta.

Evensmo som själv är från Norge och har jobbat med företag som Elkjøp Nordic och Komplett menar att svenskarna till och med halkar efter sina grannar i väst.

– Jag ska inte påstå att alla norska webbutiker är bra på det, men jag ser en viss skillnad. I Norge har kända företag som Blivakker/Cocopanda, Jernia och Elektroimportøren satsat mycket på kundrecensioner och det har nog påverkat resten av den norska marknaden.

Handlar mycket om mognad

De mest omogna har ingen lösning för ratings och reviews alls. De ser ofta inte värdet eller så är de rädda för negativa recensioner från kunderna. De som är lite mer mogna öppnar upp för omdömen, men vet inte tillräckligt om området och väljer en ineffektiv lösning, menar Evensmo.

– Bra webbutiker har ofta en total response rate på över 20 procent. Det medför att man inte bara får ett signifikant antal recensioner på sina mest sålda produkter, men över stora delar av sitt sortiment.

Med en så hög response rate börjar recensionerna bli intressanta även från ett strategiskt perspektiv. Henning Frettem, CEO på Lipscore som har beställt undersökningen, erfar att det tar tid att se alla möjligheter.

– Det vi har sett det senaste året i Norge är att enstaka kedjor och webbutiker har börjat jobba strategiskt med att utnyttja all data de får från kundernas recensioner. Då går kundernas texter och stjärnor från att vara nyttigt innehåll för kunderna, till något som även skapar värde för ledningen och de som styr sortimentet. Ingen tjänar på missnöjda kunder och dåliga produkter.