[KRÖNIKA] När det gäller marknadskommunikation, finns det en sak som är oerhört viktig att komma ihåg: Ögat vill också ha något.
Oavsett om du använder landningssidor på webben, inlägg i sociala medier, white papers, nyhetsbrev eller annat, når du inte fram med enbart en bra text. Världen omkring oss blir mer och mer digital, det krävs mer och mer för att fånga vår uppmärksamhet, och visuellt innehåll blir allt viktigare. Grafisk design är ett hantverk och är inte något som passar alla. Men med de fem tipsen nedan så kan alla marknadsförare i alla fall ta sina första steg inom området.
1. Du kan fuska
Oavsett hur kreativ man är, har de flesta saker redan gjorts av någon annan. Ta inte design från någon annan, utan låt dig istället inspireras av formgivarnas kunskaper och färdigheter och spara på design som tilltalar dig på en bra samlingsplats, till exempel Pinterest. Ta fram en lista över designers som du gillar och håll ett öga på vad de gör.
Besök deras webbplatser och bläddra igenom innehållet. Ju mer du sparar, desto mer insikt får du i de former, färger och mönster som tilltalar dig. Du kan sedan gå igenom detta i samband med att du skapar din egen stil.
2. Starta från grunden
En av de viktigaste insikterna för en ny designer är hur slutresultatet är uppbyggt. Varje design består av former, linjer och lager som tillsammans bildar en större helhet. Från infographics till e-post: de flesta mönster består av en samling rudimentära former som tillsammans bildar en tilltalande helhet. Genom att analysera processen bakom en design får du mer insikt i vad som krävs för att förverkliga en viss design. Ett bra verktyg för detta är till exempel Adobe Photoshop, som ger dig en bra inblick i de olika lagren i en bild.
3. Var inte rädd för vitt utrymme
Ett misstag som många nya designers gör är att de är rädda för vitt utrymme, något som även är känt som negativt utrymme. Det betyder inte att det här utrymmet är vitt, men det betyder att det inte finns några delar av din design på det. En design med för många element och för lite vitt utrymme kan liknas vid en text utan mellanrum: rörig och svår att förstå. Att kombinera rätt mängd design med rätt mängd negativt utrymme är inte något du kan lära dig på en dag. Att hitta den balansen kräver övning: genom att arbeta ut olika mönster och jämföra dem med varandra kan du gradvis lära dig vilka proportioner som är de rätta.
4. Samla in så mycket feedback som möjligt
Smaker är individuella. Det du gillar kan vara helt obegripligt för en annan person, eller inte ens går att titta på. Du vill troligen att din design ska tilltala en bred målgrupp, och då behöver du be så många människor som möjligt om feedback på dina projekt. Genom att inte be om godkännande, utan istället specifikt be om konkreta förslag på förbättringspunkter, gör att du får mer ärlig och konstruktiv feedback. Vänd dig inte bara till dina kollegor utan också till de olika design-communities som finns på internet.
5. Du behöver inte återuppfinna hjulet
Om du känner att du vill börja någonstans, men ännu inte är säker på om dina egna kunskaper är tillräckliga är det ingen fara. Var istället glad över att du lever i en tid av digitalisering. Internet fullständigt svämmar över av webbplatser och applikationer som kan hjälpa dig med grundmallar och visuella idéer så att du kan kickstarta ditt projekt. Ett bra sådant exempel är Canva, där du omedelbart kan hitta ett bibliotek med mallar för presentationer, affischer, sociala inlägg och mycket mer: barnsligt enkelt. Ingenting står nu i vägen för att du skall kunna överraska dina kunder med det bästa innehållet 2020: det är bara att sätta igång!
Av: Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA på HubSpot