Google Assistent hjälper Martin & Serveras kunder kommunicera med e-handeln
Hem E-HANDEL Google Assistent hjälper Martin & Serveras kunder kommunicera med e-handeln

Google Assistent hjälper Martin & Serveras kunder kommunicera med e-handeln

Publicerat av: Redaktionen

Röststyrda funktioner via Google Assistent i Martin & Serveras e-handel är nytt och användbart för många kunder inom restaurangbranschen.

Google Assistent hjälper Martin & Serveras kunder kommunicera med e-handeln 1

Google Assistent – användbar i restaurangköket

Tillsammans med några av sina kunder utvecklar Sveriges största restauranggrossist, Martin & Servera, nu en funktion för noteringar och beställning av varor via Google Assistent, som sedan augusti finns på svenska.

Ny funktionalitet med Google Assistent

I praktiken betyder det att kunderna kan lägga order och skapa noteringar i Martin & Serveras e-handel och samtidigt fortsätta sitt arbete i restaurangköket utan att behöva ta fram mobil eller dator. Planen är att lansera funktionen för samtliga kunder under 2019.

Michel Lindahl, projektledare hos Martin & Servera berättar:

– Kunden kan, bara genom att använda rösten, beställa varor samtidigt som hen har händerna i grytorna. De slipper kladda ner telefoner och datorer, eller bara hoppas på att de senare ska komma ihåg vad det var som behövde beställas. Kul när ny teknik kan användas för att underlätta kundernas vardag!

Det här projektet genomförs i samarbete med design- och innovationsbyrån Fjord.

Ny teknik revolutionerar dialogen mellan företag och kund

Martin & Servera har en e-handel i framkant när det gäller både funktionalitet och ny teknik och investerar stort i fortsatt utveckling. Målet är att e-handeln ska göra livet enklare för kunderna och alltid kännas aktuell, tillgänglig och användbar. Martin & Servera lanserar löpande nya funktioner och tjänster – ofta, som i fallet med Google Assistent, i tätt samarbete med kunder.

E-handeln är ett mycket viktigt arbetsverktyg för många av Martin & Serveras kunder. Idag går över 60 % av försäljningen via e-handel.

– Röststyrning innebär ett teknikskifte som kan komma att revolutionera dialogen mellan företag och kunder, säger Erik Hjort, chef e-handel på Martin & Servera. – Därför känns det bra att Martin & Servera kan vara tidigt ute med att utforska möjligheterna med den nya tekniken.

– I restaurangköket är fördelarna med röststyrning många, så vi ser verkligen fram emot testkundernas feedback och önskemål om nya röststyrningstjänster framöver. Det här är ett nytt och spännande sätt att kommunicera med kunderna och det ställer också nya krav på oss, avslutar Erik.

Relaterade Artiklar