Hem NYHETER Garanterat köfria webbutiker är viktigare än någonsin under årets Black Friday

Garanterat köfria webbutiker är viktigare än någonsin under årets Black Friday

Publicerat av: Redaktionen

Som en av få e-handelsleverantörer på marknaden har Bizzkit utvecklat en webbutiksarkitektur som eliminerar köer.

Garanterat köfria webbutiker är viktigare än någonsin under årets Black Friday 3Denna funktion är mer relevant än någonsin vid årets Black Friday eftersom skärpta restriktioner i coronas kölvatten sannolikt kommer att generera en ökad onlineförsäljning i samband med Black Friday och öka risken för långa köer.

Internetomsättningen vid årets Black Friday beräknas bli rekordhög till följd av coronapandemin.

Detta kan medföra ett ökat tryck på svenska webbutiker och därmed en längre kötid. Men tack vare det kölösa system som e-handelsspecialisten Bizzkit har utvecklat till sin prisbelönta e-handelsplattform är kötiden online inte något som konsumenterna behöver oroa sig för när det är dags att klicka hem beställningarna.

“Köer rimmar illa med ett kommersiellt sammanhang. Det är ingen som vill sitta i en webbutikskö i en halvtimme för att få reda på vad ett kylskåp eller en platt-tv kostar. Här är det ganska unikt att vi kan driva även stora webbutiker utan köer, även under toppar som Black Friday”, säger Patrick Swedén, Country Manager på Bizzkit i Sverige.

Handlar om att undvika för mycket “friktion”

Bizzkits marknadsledande plattform används av välkända varumärken som Zizzi, Fristads Kansas Group och den danska skönhetskedjan Matas. I Sverige samarbetar Bizzkit med åtta partners, däribland Maverick by Sigma och 3bits.

Det kölösa systemet är framtaget utifrån Black Friday, som på senare år har utvecklats till årets största handelsdag. Systemet, som sedan dess blivit standardinnehåll i Bizzkits plattform, har utvecklats i syfte att avhjälpa det tryck som uppstår när kanske tusentals kunder försöker besöka en webbutik samtidigt.

Tekniken bakom den är inte speciellt komplicerad, säger Patrick Swedén. Det hela kan egentligen kokas ned till systemarkitektur.

“Det gäller att se till att webbutiken inte byggs upp i allt för många lager. Man kan egentligen säga att ju fler kugghjul som måste snurra, desto större friktion uppstår. Vårt system är byggt med väldigt få lager vilket innebär en ytterst låg friktion som gör att vår motor klarar av väldigt mycket.”

Högt tryck på olika varugrupper till följd av coronapandemin

Även om systemet framför allt är utvecklat för hektiska readagar som exempelvis Black Friday, har det även visat sig värdefullt under höstens coronakris. Framför allt i Danmark, där de flesta butiker har hållit stängt.
“När coronapandemin tvingade framför allt Danmark att stänga ner upplevde vi periodvis höga toppar i onlineförsäljningen på vissa varugrupper, och då var vårt kölösa system verkligen användbart. Det är bland annat dessa lärdomar vi nu kan använda oss av inför Black Friday”, avslutar Patrick Swedén.

Relaterade Artiklar