Gamifiering boostar handeln

Detaljhandeln är inne i en förändringsfas som i grunden kommer förändra branschen och mycket av ”det nya” hämtas faktiskt från spelvärlden, som fenomenet gamifiering.

Spelindustrin är idag en bransch som driver utvecklingen framåt på flertalet fronter och ett kvitto för denna utveckling är ju hur detaljhandeln kopierar marknadsföringsmetoderna.

De främsta innovatörerna

Gamifiering syftar till en process där spelmekanik används för att driva engagemang och handling hos besökare och konsumenter. Genom att belöna användare med poäng och utmärkelser i utbyte mot täta besök och inköp kan återförsäljare öka både butikstrafik och intäkter. Fenomenet har tagit den digitala spelbranschen med storm och nu är det alltså detaljhandelns tur att haka på den växande trenden.

En revolution

Den pågående omstruktureringen av detaljhandeln är en verksamhet som på många sätt kan inspireras och – faktiskt – även tar hjälp av spelbranschen. Inte minst när det gäller att skapa intresse för de olika produkterna på nätet, inte bara i butik. Gamification (spelifiering) är en relativt ny trend inom spelbranschen, en bransch som ofta går i bräschen för nya innovationer.  Spelifiering löper som en röd tråd hos nyetablerade casinon online som dyker upp på den fortsatt starkt växande spelmarknaden. Idag är spelelementet – ett ”spel inuti spelet” – en inbyggd mekanik hos många casinooperatörer. Med engagemang, lojalitet, poäng och belöningar skapar spelbolagen en stark lojal kundbas som återkommer regelbundet. En detaljhandels dröm med andra ord.

Experter på butiksförsäljning måste snabbt omvandlas till experter på nätförsäljning som är ett helt annat sätta att jobba på. Och det bör gå ganska så snabbt eftersom många stora företag och koncerner idag inte kommit särskilt långt. Tåget har lämnat perrongen och nu gäller det att hinna ikapp för att hänga med.

Gamification

Detaljhandeln tar – kanske något oväntad – inspiration av spelindustrin och gamifiering, det vill säga spelifiering eller spelskipning. Det finns flera varianter på detta, men det gemensamma är att skapa engagemang hos användarna genom enkla och ofta rätt visuella verktyg som konsumenterna gladeligen använder för att vara mer delaktiga eller engagerade och därmed i förlängningen skapa lojalitet och bättre försäljning. Det är oerhört centralt att det handlar om mekanismer som är lätta att förstå och kan användas direkt, samtidigt som möjligheten att genomföra ett köp ska vara någon knapptryckning bort.

Enligt en undersökning från Boston Retail Partners uppger 87 procent av de tillfrågade företagen att de inom fem år lär använda gamifiering-metoder och 46 procent tänker sig att lojalitetsprogrammen ska omfattas av dessa metoder.

Spel och enkla belöningar

En så kallad avatar är ett exempel på gamification. Du skapar dig ett ställföreträdande alter ego på nätet i form av en bild eller en karaktär, något som ofta leder till att du lättare kan delta i sammanhang utan att ålder, kön, gruppering eller etnicitet behöver ta onödig fokus på den gemenskap du vill delta i eller där du vill handla.

Men för det mesta förpackas gamification i en app, där du kan spela spel eller samla olika märken i form av belöningar, något som visats sig väldigt effektivt, då vi gillar att samla pokaler/belöningar efter uppnådda mål. Desamma gäller samlandet av poäng eller plats på olika listor, något som fängslat spelare genom alla tider och ofta något om redan idag finns som en del av företags lojalitetsprogram, men de kan göras tydligare, enklare och mer IT-baserade med inspiration av spelbranschen.

Underklädesmärket Victoria´s Secret har ett eget varumärke – PINK – för deras yngre kunder, som bland annat lyfts fram med hjälp av appen Pink Nation där du får ett erbjudande om du laddar ned den och sedan finns det spel där du kan vinna priser och en rad andra interaktiva aktiviteter. Och hela tiden är det bara någon knapptryckning bort från ett köp.

Från realappar till appar

Starkt lysande realappar och ett kundmottagande som får varje kund att känna sig sedd och betydelsefull är idag inte lika viktigt som att få konsumenterna att känna sig sedda när de går in på en app och där handlar lojalitet mycket om att skapa ett engagemang genom att konsumenterna får mäta sina framgångar, få små belöningar med mera, som nödvändigtvis inte behöver handla om ett lägre pris.

Genom att utveckla en gamifieringsstrategi med fokus på engagemang, interaktion, intimitet och påverkan kommer vi att se en växande detaljhandel som driver handling och uppmuntrar till varumärkeslojalitet.