I veckan ansluter fyra nya ICA-butiker till Wolts plattform – en i Stockholm, en i Eskilstuna samt två i Linköping.
Wolt har därmed kring 30 livsmedelsbutiker i Sverige som kan dra fördel av snabba leveranser och den merförsäljning som plattformen genererar till sina partners.
Allt fler livsmedelsbutiker upptäcker fördelarna med att ansluta till Wolts plattform.
Förutom möjligheten att kunna leverera livsmedel hem på 30 minuter via någon av Wolts kurirpartners, finns det stora möjligheter till merförsäljning. I snitt är över 90 procent av alla beställningar via Wolt tilläggsförsäljning, enligt bolagets data. Detta mycket tack vare det faktum att butikernas erbjudande digitaliseras av Wolt, vilket annars kan vara såväl tidskrävande som kostsamt, och det kan ta tid att bygga upp en kundgrupp digitalt.
Det är butikerna själva som bestämmer vilka produkter som ska finnas på plattformen, och det brukar röra sig om produkter som säljer bra som frukt, snacks och godis, mejerivaror och bröd. Det finns ingen begränsning i hur stora beställningar som man kan göra. Plattformens algoritm kommer automatiskt att tilldela den mest lämpliga kurirpartnern för varje beställning. Större beställningar kommer tilldelas en bilburen kurirpartner, medan mindre beställningar på 1-2 kassar vanligtvis tilldelas någon som cyklar eller kör moped.
Utöver ICA finns det även ett antal COOP-butiker på plattformen samt en handfull Handlarn-butiker. Dessutom har Wolt sin egen kedja av virtuella livsmedelsbutiker Wolt Market tillgängliga för kunder i Stockholm och Örebro.
Johan Grönvall är VD på Wolt och tror att ett förändrat beteende hos konsumenter kommer få fler butiksverksamheter att inse fördelarna med digitala handelsplattformar:
– Vi märker att våra användare söker på betydligt fler saker på vår plattform idag än för några år sedan. Då handlade det nästan uteslutande om beställningar från restauranger. Idag söker man på allt från livsmedel till hemelektronik. Man vill ha en enklare och bekvämare vardag och förväntar sig att kunna få allt möjligt hemlevererat på 30 minuter. Det här beteendet ligger i linje med den vision vi har för Sverige, att bli som en personlig galleria i mobilen. Vi vill kunna erbjuda i princip allt man kan köpa i en galleria, och få det hemlevererat på 30 minuter. Och i och med att vår algoritm lyfter fram sånt som man är intresserad av och bortprioriterar det man inte gillar, blir varje användarupplevelse personlig.
De fyra nya Ica-butikerna som ansluter till Wolt är ICA Nära Ynglingagatan i Stockholm, ICA Nära Flamman och ICA Nära Djurgårdsgatan i Linköping samt ICA Nära Safiren i Eskilstuna.