Shopping är en grundläggande social aktivitet, men den förändras snabbt och vi har sett flera revolutioner inom e-handel och butiksteknik den senaste tiden. Vertiv har sammanställt några av de viktigaste och mest omfattande omvandlingarna som skett i detaljhandeln 2020 och 2021. Under 2020 slog Covid-19-pandemin till med full kraft. Butiker stängde och folk började beställa mer varor och produkter online. Plötsligt kom alla förutsägelser om butiksdöden tillbaka - och den här gången trodde många att det skulle gå i uppfyllelse. Verkligheten är naturligtvis mer subtil. Vår bästa gissning är att butiker kommer att fortsätta att existera, men samtidigt förändras. Antingen kommer de att erbjuda snabba leveranser och upplevelser utan krångel – eller så kommer butiker att satsa på att erbjuda mer av en lugn och praktisk upplevelse där man som kund får tid att hittar exakt det man letar efter. Fyra tydliga tekniktrender som vi har sett den senaste tiden inom handeln är följande: Automation i butik PoS-system (elektroniska kassasystem) har naturligtvis blivit smartare under en tid. Det blir allt vanligare i livsmedelsaffärerna med självscanning och automatiska kassor. Samtidigt kan kameror i butiken vara uppkopplade mot lager och andra system. Något som kräver teknologi med låg latens som kan hantera data lokalt utan att vara beroende av molnet. Här kan detaljhandeln lära sig mycket av det som kallas för edge-computing som utvecklats för andra applikationer. Hejdå till kassabiträden Många tar automatisering hela vägen och tagit bort kontanter, kassaskåp, kassor och allt som försenar kunden från att få sina varor geschwint. Dessa butiker använder sig av kameror för att se vad kunder handlar och ta betalt, där Amazon med sina Go-butiker är det klarast lysande exemplet på utvecklingen. Smartare service med data vi ser även att allt fler butiker använder sig av en ökad mängd data som möjliggörs av allt smartare AI. Om du vill hjälpa en din kund lönar det sig att veta vad de vill - innan de vet det själva, om möjligt. Många återförsäljare vänder sig till data för att bättre förstå sin verksamhet och sina kunder. Robotar gör sitt intåg på lagret Slutligen tar sig automatiseringen alltmer in på området som rör det fysiska arbetet. Lagerrobotar använder stor yta och spelar bra med online-handel. Robotar kan även kontrollera hyllor och lager i lokala butiker. Medan vi alla väntar på paket som aldrig kommer kan även årets största detaljhandelsfråga vara följande - var är leveransrobotarna egentligen? Vi väntar fortfarande på en storskalig utrullning av tekniken.
Hem E-HANDEL Fyra exempel på hur handeln anammar ny teknik

Fyra exempel på hur handeln anammar ny teknik

Publicerat av: Redaktionen

Shopping är en grundläggande social aktivitet, men den förändras snabbt och vi har sett flera revolutioner inom e-handel och butiksteknik den senaste tiden.

Vertiv har sammanställt några av de viktigaste och mest omfattande omvandlingarna som skett i detaljhandeln 2020 och 2021.

Under 2020 slog Covid-19-pandemin till med full kraft. Butiker stängde och folk började beställa mer varor och produkter online. Plötsligt kom alla förutsägelser om butiksdöden tillbaka – och den här gången trodde många att det skulle gå i uppfyllelse. Verkligheten är naturligtvis mer subtil. Vår bästa gissning är att butiker kommer att fortsätta att existera, men samtidigt förändras. Antingen kommer de att erbjuda snabba leveranser och upplevelser utan krångel – eller så kommer butiker att satsa på att erbjuda mer av en lugn och praktisk upplevelse där man som kund får tid att hittar exakt det man letar efter.

Fyra tydliga tekniktrender som vi har sett den senaste tiden inom handeln är följande:

Automation i butik

Shopping är en grundläggande social aktivitet, men den förändras snabbt och vi har sett flera revolutioner inom e-handel och butiksteknik den senaste tiden. Vertiv har sammanställt några av de viktigaste och mest omfattande omvandlingarna som skett i detaljhandeln 2020 och 2021. Under 2020 slog Covid-19-pandemin till med full kraft. Butiker stängde och folk började beställa mer varor och produkter online. Plötsligt kom alla förutsägelser om butiksdöden tillbaka - och den här gången trodde många att det skulle gå i uppfyllelse. Verkligheten är naturligtvis mer subtil. Vår bästa gissning är att butiker kommer att fortsätta att existera, men samtidigt förändras. Antingen kommer de att erbjuda snabba leveranser och upplevelser utan krångel – eller så kommer butiker att satsa på att erbjuda mer av en lugn och praktisk upplevelse där man som kund får tid att hittar exakt det man letar efter. Fyra tydliga tekniktrender som vi har sett den senaste tiden inom handeln är följande: Automation i butik PoS-system (elektroniska kassasystem) har naturligtvis blivit smartare under en tid. Det blir allt vanligare i livsmedelsaffärerna med självscanning och automatiska kassor. Samtidigt kan kameror i butiken vara uppkopplade mot lager och andra system. Något som kräver teknologi med låg latens som kan hantera data lokalt utan att vara beroende av molnet. Här kan detaljhandeln lära sig mycket av det som kallas för edge-computing som utvecklats för andra applikationer. Hejdå till kassabiträden Många tar automatisering hela vägen och tagit bort kontanter, kassaskåp, kassor och allt som försenar kunden från att få sina varor geschwint. Dessa butiker använder sig av kameror för att se vad kunder handlar och ta betalt, där Amazon med sina Go-butiker är det klarast lysande exemplet på utvecklingen. Smartare service med data vi ser även att allt fler butiker använder sig av en ökad mängd data som möjliggörs av allt smartare AI. Om du vill hjälpa en din kund lönar det sig att veta vad de vill - innan de vet det själva, om möjligt. Många återförsäljare vänder sig till data för att bättre förstå sin verksamhet och sina kunder. Robotar gör sitt intåg på lagret Slutligen tar sig automatiseringen alltmer in på området som rör det fysiska arbetet. Lagerrobotar använder stor yta och spelar bra med online-handel. Robotar kan även kontrollera hyllor och lager i lokala butiker. Medan vi alla väntar på paket som aldrig kommer kan även årets största detaljhandelsfråga vara följande - var är leveransrobotarna egentligen? Vi väntar fortfarande på en storskalig utrullning av tekniken.PoS-system (elektroniska kassasystem) har naturligtvis blivit smartare under en tid. Det blir allt vanligare i livsmedelsaffärerna med självscanning och automatiska kassor. Samtidigt kan kameror i butiken vara uppkopplade mot lager och andra system. Något som kräver teknologi med låg latens som kan hantera data lokalt utan att vara beroende av molnet. Här kan detaljhandeln lära sig mycket av det som kallas för edge-computing som utvecklats för andra applikationer.

Hejdå till kassabiträden

Många tar automatisering hela vägen och tagit bort kontanter, kassaskåp, kassor och allt som försenar kunden från att få sina varor geschwint. Dessa butiker använder sig av kameror för att se vad kunder handlar och ta betalt, där Amazon med sina Go-butiker är det klarast lysande exemplet på utvecklingen.

Smartare service med data

vi ser även att allt fler butiker använder sig av en ökad mängd data som möjliggörs av allt smartare AI. Om du vill hjälpa en din kund lönar det sig att veta vad de vill – innan de vet det själva, om möjligt. Många återförsäljare vänder sig till data för att bättre förstå sin verksamhet och sina kunder.

Robotar gör sitt intåg på lagret

Slutligen tar sig automatiseringen alltmer in på området som rör det fysiska arbetet. Lagerrobotar använder stor yta och spelar bra med online-handel. Robotar kan även kontrollera hyllor och lager i lokala butiker. Medan vi alla väntar på paket som aldrig kommer kan även årets största detaljhandelsfråga vara följande – var är leveransrobotarna egentligen? Vi väntar fortfarande på en storskalig utrullning av tekniken.

Relaterade Artiklar