Framtidens fastighetsboxar är smarta menar experten Olle Årman
Hem NYHETER Framtidens fastighetsboxar är smarta menar experten Olle Årman

Framtidens fastighetsboxar är smarta menar experten Olle Årman

Publicerat av: Redaktionen

Boxicon har på tre år gått från 0 till 25 miljoner kronor i omsättning. Tillväxtraketen har uppmärksammats hos både Finanstid och Ehandel för sin goda lönsamhet.

I sin fortsatta expansionsresa har de sedan en tid tillbaka samarbetat med bolaget Loxess, som arbetar med att digitalisera entrérna i svenska flerbostadshus.

Framtidens fastighetsboxar är smarta menar experten Olle Årman

Olle Årman, VD på Boxicon

Tillsammans lanserar man nu framtidens fastighetsbox med tillverkning i Sverige. En stor fördel nu blir den smarta kommunikationen mellan postboxar, paketboxar och dörrar.

  • Med denna helhetslösning för post- och paketboxar tillsammans med styrning av dörrar så har vi en otroligt bra produkt för både fastighetsägare, boende och även speditörer. Det skapar mycket värde, säger Olle Årman, VD på se.

Baserat på Boxicons patenterade fastighetsboxserie Lynx, digitaliseras den nu även med Loxess innovativa accessystem.

Det finns många leveransalternativ på marknaden, hur blir en paketbox i entrén relevant?

  • Efterfrågan på leveransboxar i entrén är stor, undersökningar från HUE reasearch och Svensk Digital Handel visar att nästan 70 % vill ha sin leverans hem eller till en post- och paketbox. I en annan undersökning av ett Tenant-Experince-bolag så visade det sig att hela 75 % av de boende ansåg att den viktigaste digitala lösningen för ”a better living” var just en tjänst för leveransmottagning. Så relevansen finns där, men inte en lösning – fören nu fortsätter Årman

Boxicon har vuxit snabbt, mer än dubblat sin omsättning och är enligt prognoser på god väg att göra det igen. Vad är ert nästa steg?

  • Vi ser en fortsatt stark trend på efterfrågan på svensktillverkade produkter med lägre miljöpåverkan, CO2-jakten som vi säger. Nu med det digitala konceptet och våra diskussioner med flera stora fastighetsägare som visar starkt intresse av både post- och paketbox, så är målet 50 miljoner kronor, absolut, säger Olle Årman.

Var är ni om 5 år?

  • Oj, vi har så mycket spännande projekt och idéer om hur vi kan vitalisera fastighetens entré. Samarbetet öppnar nya dörrar för både Boxicon och Loxess. Vi har precis lanserat digitala fastighetsboxar tillsammans, med e-display och ellås som går att öppna med tagg och app, och vi vet att efterfrågan finns även utanför Sverige. Boxicon har redan idag en viss försäljning i Norge, men vi kommer att öka vår synligheten och vi har planer på att se på fler länder avslutar Olle.

 

Relaterade Artiklar