Framtiden är omni
Hem E-HANDEL Framtiden är omni

Framtiden är omni

Publicerat av: Redaktionen

Butiker och e-handel i skön förening får framtidens handelsplatser att leva. För att få till det behöver handlare och fastighetsägare samverka.

Framtiden är omni 2 Lina Appelqvist, som basar för Royal Design Groups 12 butiker och två Rum 21-butiker är övertygad:

–      Framtidens handel bygger på omni-lösningar.

Hon intar scenen vid ett seminarium på köpcentrummässan MAPIC i Cannes. Publiken består främst av nordiska fastighetsägare med intresse av nya dragare till köpcentrumen.

–      Leverans inom en timme och en sömlös kundupplevelse ska vara självklarheter, framhåller hon.

Det innebär att kunden kan köpa online och hämta i butik, eller välja och betala i butik och få hemskickat.

–      Omnikanal är det enda sättet att verkligen nå kunden, säger hon.

Royal Design startade sin onlineverksamhet 1999. 2010 öppnades den första butiken i Stockholm. 2013 förvärvades en handfull butiker från Cervera-kedjan.

Tanken med att öppna butiker var att öka kundernas kännedom om varumärket.

–      Kundresan inom vårt segment börjar oftast i den fysiska butiken där kunden söker inspiration, säger Lina Appelqvist.

Hon berättar att butiksöppningarna har satt fart på e-handeln – i dag går 85 procent av försäljningen via nätet och 15 procent via butikerna. Omsättningen ligger på närmre 80 miljoner euro. Att få kunderna att besöka butikerna ser hon som avgörande för framgången:

–      Kundbesöken i butikerna ger konverteringsmöjligheter, säger hon.

För kunden är det drömmen – att få känna på produkterna, men ändå slippa bära hem tallrikar och annat skrymmande och ömtåligt.

– Handelns största utmaning i dag är att få in trafik. Kunden har pengar men dåligt med tid. Vårt jobb är att hjälpa kunden att shoppa, säger hon.

Hon framhåller att Royal Design med sina collect@stores tillför värde till köpcentrum och stadskärnor genom att öka antalet besökare av rätt sort, nämligen de som är ute efter att handla.

För att butikerna verkligen ska kunna erbjuda omnikanal krävs det stöd från handelsplatserna. På MAPIC-mässan, som är en stark mötesplats för köpcentrumägare talas det mycket omni.
ITRetail träffar Shane Eldstrom, som leder uppbyggnaden av Al Farwaninya Mall i Abu Dhabi. Det är en jättelik anläggning som ska stå klar 2020, med 350 butiker, 100 restauranger och massor av nöjen. Han förklarar att fastighetsägare inte längre bara hyr ut yta – de måste aktivt hjälpa hyresgästerna att göra sina kunder nöjda.

Och vad önskar sig kunderna idag? Jo, en sömlös upplevelse.

–      ­På Reem ser vi inte e-handel som något hot – tvärtom ger den möjligheter, säger han.

Han anser att köpcentrum kan fungera både som logistikhubbar och som showrooms för varumärkena, och berättar att Reem har ambitionen att erbjuda snabba hemleveranser till kringboende kunder.

Han tror inte alls att e-handeln tar död på butikerna, utan menar att det kommer att ske en utslagning också av e-handlare om de inte lyckas bli lönsamma. De som förenar den fysiska handelns kundservice med e-handelns logistik kommer att bli vinnare, spår han.

Relaterade Artiklar