Fotbollsproffs och betalkung investerar i ny tjänst för videomöten

I en tid då vi inte ska träffas fysiskt mer än nödvändigt är det för många svårt att hitta nya, givande kontakter.

Fotbollsproffs och betalkung investerar i ny tjänst för videomöten
Christoffer Åhman och Fabian Rios

Tjänsten Meetball erbjuder möjligheten att utöka sitt nätverk genom uppstyrda, avslappnade och personliga videomöten.

Bakom företaget står entreprenörer från olika B2B-bolag, flera svenska elitfotbollsspelare och Bamboras grundare, Johan Tjärnberg.

Videomöten har ökat kraftigt under pandemin, samtidigt som spontana möten som uppstår med nya kontakter vid konferenser, fester och nätverksträffar har uteblivit. Den digitala mötestjänsten Meetball fyller nu det tomrummet. Det är en användarvänlig och avskalad tjänst som skapar möten mellan dess användare. Utifrån användarnas profilbeskrivning länkas människor ihop att ha korta och konkreta videomöten. Mötena leds sedan av en digital värd som leder samtalet framåt, lättar upp stämningen och skapar substans. Den digitala värden sätter både agendan för mötet och fördelar ordet.

— Vi har byggt en tjänst som gör det enkelt och effektivt att träffa nya människor på ett helt nytt sätt. Vi ser hur ljud och video exploderar just nu, inte minst genom plattformar som till exempel Clubhouse. Det gör att vi är ännu säkrare på att detta behövs, trots att det vi gör är något helt annat. Vi kommer i närtid öppna Meetball för en exklusiv grupp med fokus på business och därefter successivt ta in fler användare. Vi ser inga begränsningar i vilka sammanhang eller grupper tjänsten kan användas, säger Christoffer Åhman, utvecklare och medgrundare av Meetball.

Bland investerarna och delägarna inom Meetball finns bland annat fotbollsspelarna Daniel Larsson, Sam Larsson och Erik Friberg, programledaren och fotbollsexperten Gusten Dahlin, samt Johan Tjärnberg, f.d. vd och grundare av betaljätten Bambora.

— Klart det är kul att investera i spännande, svenska techbolag. Det är ju så långt ifrån min vardag man bara kan komma, men när jag på omvägar fick höra om idén så ringde jag en av grundarna och bad om en pitch. Någon vecka senare var jag lite fattigare, men jag köpte in mig på idén och tror stenhårt på bolaget, säger Erik Friberg, fotbollsspelare i BK Häcken.

Målgruppen är till en början människor som direkt eller indirekt jobbar med affärer. Det kan vara allt från renodlade säljare, till mellanchefer och affärsinriktade vd:ar. Framöver är planen att Meetball ska kunna tillämpas på alla större grupper och sammanhang som under någon form vill få till utbyten mellan människor.

— Är det något man inte har idag så är det överflöd av tid och vi vill försöka göra ett starkt bidrag till att människor träffas i mycket större utsträckning, men att tidsåtgången ändå minskar kraftigt. Vår mission är att människor över hela världen kan ta med sig insikten att ett kort samtal med en okänd människa kan vara otroligt värdefullt, bara det läggs upp på rätt sätt, säger Christoffer Åhman.