Fota, swisha, gå- heldigitaliserat betalsystem på G
Hem E-HANDEL Fota, swisha, gå- heldigitaliserat betalsystem på G

Fota, swisha, gå- heldigitaliserat betalsystem på G

Publicerat av: Redaktionen

LogTrade inleder strategiskt samarbete med Ifdef för att förändra den digitala infrastrukturen för betalningar. Ifdef är experter på digital produktutveckling och innoverar bland annat med Swish plattform.

Fota, swisha, gå- heldigitaliserat betalsystem på G 1

Ifdef och LogTrade. Från vänster till höger: Birkir Veigarsson, Fredrik Obrell, Thorir Gudlaugsson, Martin Åkesson, Fredrik Svedberg och Unnar Axelsson

För några veckor sedan visade Weibulls med vänner och Fastighets AB L E Lundberg att det är möjligt att köpa och sälja planteringsjord obemannat vart som helst, exempelvis från en fristående pall i ett parkeringshus.– Nu kan du i praktiken ställa ut din produkt på gatan, så kan kunden gå förbi och köpa den genom att fota den, säger Fredrik Svedberg, VD på LogTrade.

LogTrades koncept kan alltså omvandla valfri plats till en transaktionsyta.

– På våren när alla ska byta till sommardäck kan det till exempel vara smart om man också kan slänga med sig en påse planteringsjord från däckverkstaden, säger Fredrik Svedberg.

Alla kan nå slutkunden direkt

Det här betyder att det går att sälja en vara utan hemsida eller klassisk återförsäljare. Behovet av mellanhand försvinner. Men att sudda ut gränsen mellan e-handel och fysisk handel räcker inte för att beskriva vad LogTrade och Ifdef är ute efter.

– Det vi gör är att digitalisera all slags handel och eliminera behovet av onödiga mellanhänder. Men för att skala konceptet så att det verkligen blir klick-on-the-go måste vi ta bort checkout-steget helt så att det går att betala med ett klick. Och det kan vi snart erbjuda våra kunder, tack vare vår partner Ifdef, säger Fredrik Svedberg.

Ifdef har bland annat byggt lösningar med hjälp av Swish plattform, de hjälper även fintech-bolaget Findity  att bygga ut ekosystemet för digitala kvitton i Sverige. Ifdef är inte bara experter på att ta fram digitala betallösnings-integrationer, utan kan också med sin grundplattform som nav – Blip – skapa helt ny infrastruktur för hur företag tar betalt.

– För kunden kommer det vara jätteenkelt. I första versionen fotar hon av QR-koden, betalar i Swish och får ett digital kvitto. Det enda varumärkesägaren behöver för att använda betallösningen är LogTrade och sitt vanliga affärssystem, säger Thorir Gudlaugsson, CEO på Ifdef.

– I princip betyder det här att du kan lägga din produkt var som helst och så kan någon gå förbi och köpa det, eller be att få det hemskickat med till exempel nästa person som cyklar förbi, säger Fredrik Svedberg och förklarar att var man väljer att placera sina varor istället blir en fråga om var man vill ”hyra” en tillfällig plats.

För att skapa hållbara handelsmönster

Thorir Gudlaugsson tycker att deras samarbetet med LogTrade är banbrytande eftersom det öppnar upp för mer hållbara konsumtions- och handelsmönster. Fredrik Svedberg håller med:

– Problemet är att utbud och efterfrågan inte matchar. Idag har vi konsumtions- och handelsmönster som genererar matsvinn och konsumtionshets. Det beror på att logistiken är uppbyggt i silostrukturer och saknat ett standardiserat språk för transportdatahantering.

– Men nu gör vi något åt det genom att först digitalisera och demokratisera logistiken med Internet of Logistics och sedan göra betallösningen friktionsfri och helt kassa-oberoende. Det kan låta lite halvgalet men i praktiken betyder det att du varken behöver ett lagerhanteringssystem eller checkout för att nå konsumenten, säger Fredrik Svedberg och tillägger:

– Istället kommer du kunna planera platsval och distribution med hjälp av prediktions-algoritmer.

Är det säkert, då?

I den första versionen av betallösningen som väntas bli klar slutet på maj nyttjas bank-id. Men i slutet på året (2019) kommer Ifdef ha byggt in Freja eID.

– Freja är en e-legitimation från Verisec. Den ger konsumenten full kontroll på sitt eget id. Dessutom erbjuder Freja den högsta EU-standarden för säkerhet vilket gör att du kan använda den istället för körkort eller pass, förklarar Thorir Gudlaugsson.

Relaterade Artiklar