Konverteringsgrad för ehandel
Hem E-HANDEL Stor konverteringsgrad för ehandel

Stor konverteringsgrad för ehandel

Publicerat av: Redaktionen

Om du startar en ehandel hur stor konverteringsgrad kan du förvänta dig?

Vilken målsättning är det rimligt att ha?

Svaren på de här frågorna beror förstås i någon mån på vad det är du säljer.
Det är rimligt att du har en lägre konverteringsgrad om du säljer lyxiga handväskor än om du säljer billiga leksaker.

I dagsläget räknar man med att en genomsnittlig ehandel har en konverteringsgrad på mellan 2,5-3 procent. Om du lanserar en ehandel är det därför den konverteringsgrad du bör ha som din första målsättning.

Konverteringsgrad för ehandel

Det betyder att om du får 100 unika besökare ska åtminstone 2-3 av dem köpa någonting. Vissa menar att du på sikt ska sträva efter att få en konverteringsgrad på runt 5 procent. Hur kan du gå tillväga för att få en högre konverteringsgrad?

– Vissa branscher inom medicin kan ha upp emot 5-6% samtidigt som andra branscher inom sällanköpsvaror kan ha under 1%, ett exempel på en sån bransch är motorbranschen där exempelvis däck endast köps när man verkligen MÅSTE, säger experten Jorge Castro

Hur kan du öka konverteringsgraden?

Hur man får en högre konverteringsgrad är en fråga som nätbutiker och SEO-experter över hela världen lägger ned enorm tankekraft på. Det finns i och med det mängder av tips på hur du kan gå tillväga. Här kommer några av de mest grundläggande rekommendationerna.

  • Använd korta kundformulär/förenkla köpprocessen så mycket som möjligt – Ju enklare köpprocessen är, desto högre blir konverteringsgraden.
  • Länka till produktrecensioner eller låt dina kunder recensera produkterna på din sida – recensioner är ett av de enklaste sätten att öka konverteringsgraden. Det finns många enkla plugins för hemsidor som gör det enkelt och tillgängligt för besökare att bedöma dina produkter eller erbjudanden.
  • Lansera en livechatt – om potentiella kunder kan komma i kontakt med dig både snabbt och enkelt ökar pålitligheten för din sida.
  • Korta ner din sidas laddningstider – detta är särskilt viktigt för potentiella kunder som besöker din sida via mobiltelefonen. Långa laddtider riskerar att leda till att besökare lämnar din sida innan den ens har hunnit ladda klart.

Relaterade Artiklar