foodora och McDonald’s i gemensamt innovationsprojekt – Droona är här
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKFOODORA foodora och McDonald’s i gemensamt innovationsprojekt

foodora och McDonald’s i gemensamt innovationsprojekt

Publicerat av: Redaktionen

Q-handelsbolaget och restaurangkedjan påbörjar idag ett gemensamt test med drönarleveranser.

Drönaren Droona kommer testas för att leverera mat från McDonald’s restaurang i Gustavsberg direkt till kunderna på en strand utanför Stockholm.

Tidigare har foodora testat leveransroboten Doora tillsammans med Tele2 och nu fortsätter företagets arbete mot högre höjder genom att kroka arm med en aktör som tänker lika innovativt, McDonald’s.
Om drönarleveranser:

Testerna påbörjas idag utanför Stockholm. Start och slutdestinationen för leveranser med mat är Grisslinge Havsbad, där en platå har byggts upp avsedd för Droona. Strandbesökarna kommer inom två veckor kunna beställa mat direkt från stranden från McDonalds genom foodoras app, då leveransfunktionen genom Droona kommer vara synlig i foodoras app.

foodora vill genom drönarleveranser nå alla svenskar. Idag kan bolaget nå 95 procent av Sveriges befolkning och med hjälp av drönare kan fler människor på landsbygden erbjudas snabb hemleverans av samma mat och produkter som boende i städer. foodoras ambition är att kunna leverera allt, överallt under dygnets alla timmar.

– Det känns väldigt roligt att McDonald’s vill kroka arm med oss och foodoras innovationer inom logistik. Både vi och McDonalds vill leda förändringen framåt i Sverige. Vi vill göra det möjligt med snabba leveranser till alla i Sverige. Det ska inte vara skillnad om man bor i Göteborg eller en mindre ort i norra Sverige, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

– Vi har tidigare tillsammans foodora testat självkörande leveranser på land uppkopplade med 5G. I takt med att vi bygger ut 5G-nätet så är naturligtvis vår ambition att kunna använda tekniken även till drönarleveranser i luften, säger Stefan Trampus, chef för företagsaffären på Tele2.

McDonald’s serverar 400 000 gäster varje dag och strävar efter att göra vardagen enklare för alla gäster. De senaste åren har restaurangkedjan lanserat flera satsningar för att göra just det. Nu testar McDonald’s som första restaurangkedja i Sverige drönarleveranser som är en del av av foodoras leveransflotta.

foodora och McDonald’s i gemensamt innovationsprojekt – Droona är här– Bekvämlighet blir allt viktigare för våra gäster och idag kan McDonald’s gäster enkelt beställa och betala sin måltid direkt i McDonald’s app eller via foodora. Gästerna väljer om de vill ha maten serverad vid bordet på en McDonald’s-restaurang, utburen till sin bil eller varför inte plocka upp sin mat i drive-thrun. Att nu kunna beställa sin måltid på en strand och sen få maten levererad med drönare känns fantastiskt spännande, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s i Sverige.

Relaterade Artiklar