foodora 2020

2020 har varit ett omtumlande år för foodora.

foodora 2020 1
Hans Skruvfors, vd foodora Sverige

När Covid-19 slog till och epidemin var ett faktum, slungades bolaget fram två år i tiden. Det en speciell situation som vi alla lever i, och det är med stor ödmjukhet foodora tagit sig an utmaningarna och de möjligheter som bolaget ställts inför.

Under 2020 har över 3 000 samarbetspartners anslutit sig till foodoras plattform. foodora finns på 48 platser runt om i Sverige med egen leverans genom anställda bud, varav 16 är nya platser som tillkommit under året.

– Vi lever i en mycket speciell tid som påverkar oss på många olika sätt. Vi ser från vårt håll att pandemin har accelererat nya kundbeteenden. Fler människor vill ha snabba hemleveranser av allt från mat till andra snabba konsumtionsvaror. Vi ser också att Boomers och Generation X i större utsträckning börjat använda foodora. Ett beteende som jag tror kommer hålla i sig, säger Hans Skruvfors och fortsätter;

– Vi märker också ett mycket stort intresse för att samarbeta med foodora från företag. Bara i år har över 3000 partners anslutit sig till oss. Det är alltifrån restauranger, finkrogar till teknikbutiker, avslutar Hans Skruvfors, vd foodora Sverige.

Vad foodora har gjort under 2020:

Partnerskap och samarbeten

  • Under 2020 har över 3 000 restauranger och butiker anslutit till foodora.
  • Partnerskap med FN:s World Food Programme. FN:s digitala lösning “ShareTheMeal” har implementeras i foodora, och människor kan enkelt skänka pengar till mat för behövande människor runt om i världen.
  • Scan och foodora i samarbete kring julmatskassar.
  • foodora inleder ett partnerskap med Deliverect, en teknik som gör beställningar sömlösa som gynnar både kunden och restaurangen eller butiken.
  • foodora inleder samarbete med poddbilföretaget Bzzt, för att en bättre stadsmiljö.
  • Unilevers varumärke Ben&Jerry`s väljer foodora för unikt samarbete. foodoras marknadsplats är enorm för just marknadsföring.
  • Instagram väljer att ansluta foodora i Norden för samarbete kring försäljning via deras plattform.
  • foodora inleder samarbete med Voi Technology, ger alla sina anställda möjlighet att köra el-scootrar om de vill.
  • Röda Korset, Sopköket och foodora i samarbete kring att lindra hunger och minska matsvinn.
  • Coca-Cola bjuder 4 000 vårdanställda på kontaktfri jullunch genom foodora.

Innovation och utveckling

  • foodora market öppnar, tre butiker finns nu i Stockholm. Fler är på väg att lanseras runt om i Sverige. foodora market är en supermarket 3.0, en livsmedelsbutik som erbjuder snabb hemleverans av dagligvaror inom 30 minuter.
  • foodora tech care – en tjänst för personer som behöver teknisk hjälp.
  • foodora creatives lanseras – en inhousebyrå som hjälper restauranger och butiker med design och bygger hemsidor.
  • foodora utökar sina öppettider och ser till att restauranger och caféer kan sälja frukost redan från klockan 07:00. Då människor jobbar hemma, har det varit ett stort behov hos foodoras användare.
  • foodora öppnar virtuella restauranger. Taco-kedjan “Tacotarian” är ett koncept som ger restauranger ny digital kostym att bära och därmed kan öka sina intäkter. Kunder i området får i sin tur ett mer facetterat utbud.
  • foodora har expanderat till 16 städer under året.

Q-handel (Quick-commerce lanserades av foodora i maj 2020. Innebär bl.a. att retail-butiker kan ansluta sig till plattformen, hemleverans sker inom 30 minuter samma dag, alla dagar i veckan).

  • Närmare 300 butiker har anslutit sig till Q-handeln under 2020. I september var siffran 180. Genren q-handel är nu etablerad i 30 städer.
  • Butikskedjan Cervera ansluter i december, och är därmed den senaste aktören som krokar arm med foodora.
  • Retailkedjan Indiska ansluter sig till foodora
  • Lakritsroten öppnar butiker hos foodora i flera städer.
  • Teknikmagasinet öppnar butiker hos foodora och anammar Q-handeln för sina kunder.
  • Rebecca Stella ansluter sitt skönhetsmärke till foodora och därmed blir Rebecca den första kvinnan i Norden att börja med q-handeln.
  • Kronans Apotek öppnar en pilotbutik hos foodora. Ambitionen är att fler butiker ska öppnas under 2021 runt om i hela Sverige.
  • Frisörkedjan Creative Headz ansluter sju butiker till plattformen.
  • Espresso House anammar Q-handeln och ansluter deras kedja över hela Sverige.
  • We B Tea och The Humble.Co var tidigt ute med att öppna digitala butiker hos foodora.
  • Pocketshop och Butterick´s var snabbast med att ansluta sig till tredje generationens e-handel.