Fooditive lanserar skarpt i Sverige – satsar på e-handel
Hem E-HANDEL Fooditive lanserar skarpt i Sverige – satsar på e-handel

Fooditive lanserar skarpt i Sverige – satsar på e-handel

Publicerat av: Redaktionen

Det nederländska bolaget Fooditive har tagit fram ett helt fruktbaserat sötningsmedel.

Fooditive lanserar skarpt i Sverige - satsar på e-handel 1

Moayad Abushikhedim, vd och grundare Fooditive

Nu lanserar man sötningsmedlet, tillsammans med sina andra produkter, i Sverige. Målet är att göra människor mer hälsosamma och samtidigt arbeta för en hållbar utveckling – och man kommer arbeta mycket med och riktat mot e-handel.

Samtidigt som det produceras mer frukt och grönsaker i världen, saknas det ofta verktyg för att göra så att allt kommer till nytta. Mycket slängs, samtidigt som det skapas fler och fler konstgjorda sötningsmedel. Som motvikt till detta och som ett steg på vägen till ett mer hållbart samhälle skapades Fooditives produkter.

Det Fooditive lanserar i Sverige är alltså ett frukt- och grönsaksbaserat sötningsmedel, som till skillnad från Stevia inte koncentreras för att sedan användas i konstgjorda tillsatser. Istället tillverkar man det till hundra procent från överbliven och återvunnen frukt, på ett miljövänligare sätt och till halva priset av vad det kostar att tillverka ett konstgjort sötningsmedel.

Trots ursprunget får Fooditives sötningsmedel produkterna att smaka precis som om de hade haft vanligt socker som ingrediens. Utöver sötningsmedlet planerar man att släppa ett emulgeringsmedel, ett förtjockningsmedel samt ett konserveringsmedel. Alla är gjorda på samma återvunna frukt som sötningsmedlet.

– Konstgjorda sötningsmedel är, trots att de inte gör att personer går upp i vikt, i många fall inte hälsosamma för människan på lång sikt. Våra produkter påverkar människokroppen på exakt samma sätt som vanlig frukt gör, säger Moayad Abushikhedim, vd och grundare.

Fooditive samarbetar med bland annat Wageningens Universitet – det enda universitetet i Nederländerna som specialiserar sig på forskning om hälsosam mat och levnadsmiljö.

– Vi har ett stort engagemang för miljö och cirkulär ekonomi och genom vårt arbete vill vi vara en del av att rädda planeten för framtida generationer. Vi ser hur e-handeln växer och kommer ha en del av vårt fokus där, säger Moayad Abushokhedim.

Relaterade Artiklar