Fem sätt att hålla bedragarna i schack under jul- och nyårshelgerna
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARSÄKERHET Fem sätt att hålla bedragarna i schack under julsäsongen

Fem sätt att hålla bedragarna i schack under julsäsongen

Publicerat av: Redaktionen

När majoriteten av svenska befolkningen ser fram emot julledighet går detaljhandeln på högvarv.

Bedragare vet att julsäsongen är den viktigaste perioden om året för detaljhandeln och utnyttjar detta genom att lura konsumenter och återförsäljare på pengar.

Det finns några sätt att hålla bedragarna i schack under julsäsongen och minska risken för finansiell förlust. IT-säkerhetsföretaget F5 som fokuserar på applikationssäkerhet listar fem sätt att minska risken för att bli utsatt av bedragare under julhandeln:

    1. Fokusera på risker:  Att motverka IT-säkerhetsrisker och bedrägerier handlar framför allt om riskminimering, och det är viktigt att komma att ihåg att fokusera på de största riskerna.

Det finns många potentiella distraktioner som kan göra att ett säkerhetsteam tappar fokus och riktar sina insatser mot fel områden. Till exempel kan ett företag lätt dras in i att fokusera på att jaga trojaner istället för att undersöka om en kontokapning har skett. Skaffa kännedom om vad som är de viktigaste riskerna att fokusera på och se till att era värdefulla resurser fokuserar på just

     2. Fokusera på användarvänlighet och minskad friktion: Ibland fokuserar företag så pass mycket på att minimera bedrägeriförluster att de missar en annan viktig riskfaktor: förlorade intäkter.

Om kunder stöter på allt för hög friktion vid köptillfället så riskerar företag stora försäljningstapp om kunder tröttnar och inte genomför köpet. Ungefär 10 procent av alla onlineköp går förlorade inom alla branscher på grund av för hög friktion vid köptillfället. Att fokusera på att minska friktionen genom hela köpresan är minst lika viktigt som att minska bedrägeriförluster.

  Fem sätt att hålla bedragarna i schack under jul- och nyårshelgerna   3. Förbättra kundupplevelsen: Säkerhetsåtgärder som att blocka IP-adresser, konstant kräva återautentisering trots att användaren och mobilen eller datorn redan är känd eller att neka tillgång om det finns skadlig kod på kundens

mobil eller dator, det har inte någon större effekt för att minska risken. De kan förvisso bidra med intressant data för att skaffa en större överblick vid riskbeslut, men datan är inte tillräckligt pålitlig för att kunna basera något beslut på. Istället gör säkerhetsåtgärderna kunder frustrerade och gör att de struntar i att genomföra köpet.

Därför behövs nya lösningar som kan både säkerställa en säker köpupplevelse utan att kompromissa med kundupplevelsen. Idén om att minska bedrägerier måste ske på bekostnad av kundupplevelse är föråldrad.

     4. Fokusera på beteenden:  Eftersom kunder rör sig mellan olika applikationer behöver vi vara medvetna om deras beteenden. Data om kundens beteende är lika viktigt som data om övrig säkerhetsdata för att kunna genomföra riskanalyser och beslut.

Ofta kan vi också hitta ett visst typ av beteendemönster hos bedragarna. Det är viktigt att inte missa den informationen för att kunna hålla dem borta.

     5. Fokusera på transaktioner: Oavsett vad en bedragare gör under ett webbesök så kommer företaget inte förlora några större summor förrän bedragaren har genomfört en eller flera transaktioner. Som säkerhetexperter behöver vi absolut ta hänsyn till data om vilken miljö, enhet och kundbeteende vi ser under ett visst besök eftersom desto tidigare vi kan upptäcka en bedragare desto bättre.

Vi bör också lägga extra fokus på transaktionstillfället eftersom det är vid det tillfället som bedragaren riktar sina attacker. Dessa tillfällen är de absolut viktigaste tillfällen att fokusera på för att minska risker och bedrägerier.

När vi förbereder oss inför julhandeln är det alltid viktigt att komma ihåg fokuset på risker. Dessa risker innebär förluster från såväl intäktsförluster orsakade av dålig kundupplevelse såväl som bedrägeriförluster.

Om företag lägger fokus på att både öka intäkter och minska förluster är de bättre rustade för att shoppingsäsongen och det nya året

 

Relaterade Artiklar