Favrit – ny digital tjänst som ska effektivisera servicebranschen
Hem NYHETER Favrit – digital tjänst som ska effektivisera servicebranschen

Favrit – digital tjänst som ska effektivisera servicebranschen

Publicerat av: Redaktionen

Nu lanseras den norska digitala lösningen Favrit även på den svenska marknaden.

Favrit är en tjänst som ska förändra hur servicebranschen interagerar med sina kunder.

Tjänsten ska göra hotell, restauranger och barer mer lönsamma, samtidigt som kundupplevelsen förbättras. IKEA, Scandic Hotels och Nordic Choice Hotels, samt 43 restauranger och hotell runt om i Sverige har redan anslutit sig till tjänsten.

 Nu släpps den nya digitala tjänsten Favrit på den svenska marknaden. Tanken med lösningen är att hjälpa servicebranschen att effektivisera sin verksamhet, skapa en unik kundupplevelse, och minska det fysiska mötet för att tillsammans hålla smittspridningen på en låg nivå. Den nya tjänsten lanserades i Norge redan förra året och blev snabbt en succé bland konsumenterna som under pandemin kunde gå ut och äta på krogen – trots restriktioner.

– Efter den stora framgången vid lanseringen på den norska marknaden känner vi nu att det är dags att lansera tjänsten även på den svenska marknaden. Med Favrit kan alla ha kul och ses fysiskt men på ett medvetet sätt och upplevelsen blir smidigare, säger grundaren av ­Favrit, Edwin Fjeldtvedt.

Favrit – ny digital tjänst som ska effektivisera servicebranschen­Det unika med Favrits lösning är möjligheterna och flexibiliteten den erbjuder både gästen och restaurangen. Du kan själv bestämma om du vill göra beställningen, om servitören ska ta din beställning eller en kombination av båda. Till exempel kan både gäst och servitör lägga beställningar på samma nota, så servitören kan ta hand om beställningen utan att gästerna behöver vänta. Kunden har alltid menyn tillgänglig digitalt och kan även betala direkt via telefonen, utan att invänta en servitör. På så sätt blir hela besöket en smidig upplevelse utan onödig väntetid.

Kan få i gång branschen snabbare – och säkrare

På samma sätt som videokonferenser har bidragit till att minska fysisk kontakt kan nu även restaurangbranschen underlättas med den nya digitala lösningen där syftet är s­å lite fysisk kontakt som möjligt vid beställning, betalning och servering på krogen. Pandemin var en språngbräda för lanseringen på den norska marknaden, och nu har restauranger möjligheten att fortsätta göra upplevelsen ännu smidigare och effektivisera sin verksamhet.

– Många är fortfarande inte helt bekväma i det fysiska mötet efter en lång tid av pandemi. Detta kan nu hjälpas genom att ge gästerna möjligheten att göra allt via mobilen. Tjänsten är så enkel att restaurangerna kan lära sig använda den på några timmar, säger Edwin.

IKEA, Scandic och Nordic Choice

Favrit fick sitt stora genombrott i Norge 2020, med en dubblering av både kunder, anställda och försäljning. I höst går de internationellt, och fokuserar först på Sverige och Storbritannien. I kundlistan ingår IKEA, Nordic Choice, Scandic, Color Line och REKOM (Nordens största nattlivskoncern). Nyligen samlade de in 100 miljoner NOK i tillväxtkapital för den internationella expansionen.

– Folk fick höra om oss som en beställnings- och betalningsapp, men vår vision är att bygga en helt ny plattform för alla som jobbar inom catering, nattliv, hotell och restauranger. Vi håller på att bygga en ledande produktutvecklingsmiljö, anställa de bästa människorna – och bygga vidare med högsta tempo i branschen, säger Fjeldtvedt

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>