Fakturabetalning i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljning
Hem E-HANDEL Fakturabetalning i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljning

Fakturabetalning i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljning

Publicerat av: Redaktionen

Kortbetalningar föredras av de flesta konsumenter i butik och på nätet, men inte bland de yngre som istället föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet.

Fakturabetalning i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljning 2Drygt hälften av konsumenterna, 52 procent, föredrar att betala mot faktura för köp på nätet och närmare var tredje, 31 procent, väljer fakturaköp i fysisk butik för dyrare produkter. Men drygt var fjärde konsument tycker fakturaköp i butik är för krångligt. Det är några av resultaten i en undersökning som Verifone, leverantör av betal- och handelslösningar, låtit genomföra bland konsumenter och handlare.

Trots att närmare sex av tio handlare erbjuder fakturaköp i butik är det få konsumenter som ännu väljer att betala mot faktura vid köp i fysisk butik. 43 procent av konsumenterna väljer att aldrig betala mot faktura i butik, medan 31 procent väljer det alternativet för dyrare produkter. Ett stort hinder som lyfts fram för fakturaköp i fysisk butik är kreditprövningen, som närmare var femte tycker är besvärande. Men drygt var sjätte konsument, 17 procent, skulle handla oftare i fysisk butik om de enklare kunde handla mot faktura där. Och var fjärde handlare, 26 procent, menar att man kommer kunna sälja mer och få fler kunder om man kunde erbjuda ett enklare fakturaköp i butik.

  • Undersökningen visar att fakturaköp är uppskattat bland konsumenter på nätet och också ett skäl till att många väljer att handla på nätet istället för i fysisk butik, säger Morgan Sellén, vd Verifone Sverige. Ett annat skäl till att många väljer fakturaköp är möjligheten att skjuta upp betalningen eller att kunna delbetala. Om man då som handlare kan erbjuda ett enkelt och billigt sätt för sina kunder att betala mot faktura i fysisk butik, kan man återta en del av kundströmmarna dit igen och öka merförsäljningen och intäkterna den vägen. Fakturalösningar i butik kan driva trafik till butiker och öka försäljningen.

Några slutsatser från undersökningen:

  • Kortbetalning föredras av de flesta. 88 procent av konsumenterna föredrar att betala med kort i butik, medan närmare 37 procent föredrar kontanter. Kvinnor föredrar kort i högre grad än män, 92 procent vs 84 procent. Mest negativa till kortbetalningar är de yngre mellan 18–29 år där 79 procent uppger att man föredrar kort jämfört med de över 60 år där 92 procent föredrar att använda kortbetalning i fysisk butik.
  • Egen kreditprövning skulle få var sjunde att betala mot faktura i butik. Närmare var femte, 18 procent, menar att det är besvärande att bli kreditbedömd i butik. Men drygt var sjunde, 15 procent, skulle oftare handla mot faktura i butik om de kunde göra sin egen kreditprövning.
  • Närmare var femte konsument, 17 procent, skulle handla i fysisk butik oftare om de hade möjlighet att betala mot faktura direkt i betalterminalen. Män i högre grad än kvinnor – 21 procent respektive 14 procent. I åldersgruppen
  • Var fjärde handlare tror att de kommer kunna sälja mer via enklare fakturaköp. 26 procent av handlarna uppger detta. Närmare var femte menar också att man kommer få det lättare att sälja vissa varor i butik genom enklare fakturaköp. Drygt var tionde handlare, 12 procent, menar att fakturaköp kommer göra att folk söker sig till fysiska butiken för att handla snarare än online.
  • Fakturaförsäljning kan öka försäljningen menar många. 39 procent tror att betalning mot faktura på ett enkelt sätt kommer att öka försäljningen.
  • Fakturaköp kan öka antalet kunder menar närmare var fjärde handlare. Närmare var fjärde handlare, 24 procent, menar att man tappat kunder för att man inte kunnat erbjuda ett smidigt sätt att erbjuda fakturabetalningar.

Relaterade Artiklar