Hem NYHETER eXpression Future Retail öppnar upp ansökan till det nationella acceleratorprogrammet

eXpression Future Retail öppnar upp ansökan till det nationella acceleratorprogrammet

Publicerat av: Redaktionen

​Under hösten 2019 stod det klart att eXpression Future Retail erhåller ny finansiering för att nationellt kunna sprida det acceleratorprogram som från augusti 2019 till och med februari 2020 genomförts med bas i Umeå.

eXpression Future Retail öppnar upp ansökan till det nationella acceleratorprogrammet 3Redan nu öppnar man upp för ägardrivna bolag inom handeln och nya entreprenörer att ansöka till nästa omgång av acceleratorprogrammet. Den nya omgången är nationell och företag från hela landet är välkomna med sin ansökan. I augusti 2020 startar programmet som kommer att pågå under ca 9 månader.

Bakgrunden till eXpression Future Retail handlar om den branschomvandling som just nu pågår och som ställer nya krav på en omställning av handeln i takt med att stora delar digitaliseras, en ökande andel affärer görs via internet och att den fysiska butiken spelar en ny roll för kunden. Svensk Handel genom Stiftelsen Köpmannaförbundet står bakom satsningen för att bland annat kunna ge handeln möjligheter att möta nya och förändrade kund- och konsumentbeteenden.

-Vi ser framemot att välkomna nya bolag från hela landet in i verksamheten hos oss på eXpression Future Retail. Tillsammans med de 12 bolag som finns med i programmet idag har vi arbetet intensivt inom olika ämnen för att kunskapsutveckla och skapa medvetenhet kring allt från konsumentbeteenden, varumärkesarbete, sociala medier, inköp och logistik, nya affärsmodeller till värdskap och ledarskap. Med de lärdomar vi fått när det gäller uppbyggnaden av programmet har vi nu skapat ett än mer anpassat och förlängt program, berättar Annakarin Nyberg, programansvarig affärsutvecklare vid eXpression Future Retail.

De bolag som deltagit i den lokala omgången är alla mycket nöjda med utfallet och nya samarbeten har spriat och nya affärsmodeller har utvecklats.

-Jag har verkligen haft nytta av min medverkan i programmet. Det har varit kompetenshöjande för både mig och mina kollegor. Dessutom har vi skapat nätverk för framtida samarbeten och vi arbetar just nu med ett helt nytt affärskoncept. Att programmet förutom den tid du själv bidrar med är helt kostnadsfritt är en otrolig förmån för en entreprenör med ett SME-företag, säger Simon Nordberg ägare av Childrenshouse.se

Intresseanmälan till det nationella acceleratorprogrammet görs via eXpression Umeås webbsida www.wxpressionumea.se/program/future-retail/. Där finns även mer information rörande programmet och kriterier att ta hänsyn till vid ansökan. Ett urval för antagning sker genom intervjuförfarande under våren. Senast den 10 juni meddelas vilka företag som deltar i programmet med start i augusti 2020.

Programmet eXpression Future Retail är en satsning tillsammans med Svensk Handel via Stiftelsen Köpmannaförbundet, Umeå kommun, Region Västerbotten, Umeå universitet och EU strukturfonder.

Relaterade Artiklar