En ökad e-handel ökar säkerhetsbehovet

Internet fortsätter att ta över traditionella marknader och förändrar sättet vi gör saker på.

Det är till internet vi vänder oss när det ska shoppas, bokas resor, sökas efter tjänster och inte minst för att hitta inspiration och underhållning. Utvecklingen har lett till vissa orosmoln och frågor som måste bevaras. Den enskilde användaren måste vara extra uppmärksam på vilka webbsidor och aktörer de köper tjänster ifrån.

Omsättningarna ökar

Förra året visade undersökningar utförda av Nets Nordic att e-handeln i Sverige omsatte 267,9 miljarder kronor och nio av tio svenskar uppgav att de handlade på nätet. Den största delen utgjordes av resor (42 procent) medan varuhandeln och köp av tjänster utgjorde 41 respektive 17 procent. En bakomliggande orsak till e-handelns fortsatta tillväxt är ökningen av anpassade betalningsmöjligheter. Ytterligare anledning tros vara att traditionella detaljhandlare numer erbjuder både en fysisk butik och näthandel, och att samarbetet mellan dessa två butiker ökat. Exempelvis kan en kund beställa produkter till butiken, och därmed slippa både frakt och leveranskostnader.

En digital marknad som däremot minskade sin omsättning förra året var spelmarknaden. Nettoomsättningen för spel på nätet uppgick till 16,6 miljarder kronor istället för 17 miljarder kronor som året innan. Resultatet för årets omsättning väntas med spänning eftersom marknaden nu är öppen för licensierade bolag samtidigt som den är stängd för övriga. Tidigare var det möjligt för alla spelbolag att erbjuda casinospel som spelautomater och blackjack, live som mot en dator, på den svenska marknaden, trots det statliga monopolet. Från och med i år är det endast godkända bolag som får tillgång till marknaden. Dessa har fått en licens, är uppkopplade mot plattformen Spelpaus och tar sitt ansvar för bonusar, marknadsföring och inte minst spelarna. Hur detta kommer att påverka omsättningen återstår att se.

Nya frågeställningar

Att fler tjänster och produkter blir tillgängliga på nätet har enorma fördelar. Dels kan alla med internet få tillgång till fler butiker och företag. Dels öppnar det upp arbetsmöjligheter och företag kan nå ut till en större kundgrupp. Men det medföljer också både miljömässiga och säkerhetsmässiga problem. Ju fler som handlar på nätet desto fler leveranser måste göras. I och med att konsumenterna blir mer miljömedvetna ställer det stora krav på företagen för hur de fraktar produkterna till sina lager och hur de levereras.

Det ställer säkerhetskrav på både konsumenten och företagen. Kunderna måste bli mer uppmärksamma på vilka typer av webbsidor de uppger sina betaluppgifter, eftersom ökningen av nätbutiker också ökar risken för bedrägerier. På e-handelsplattformar som Amazon och Alibaba är det inte plattformarna i sig som är ansvariga för produkterna som säljs. Det är istället de enskilda säljarna och vid fall där produkterna inte har levt upp till köparens förväntningar har det varit svårt att hitta en ansvarig. Enligt EU:s handelsdirektiv från 2000 är det inte plattformarna som är den juridiska säljaren. Däremot har överenskommelser gjorts för att försöka skapa en rättvisare och säkrare försäljning.

Som konsument gäller det att vara uppmärksam. Lagstiftningen har ännu inte hunnit ikapp utvecklingen, men i takt med att e-handelsmarknaden växer kommer det införas ett ökat skydd och högre säkerhet.