En majoritet av konsumenter beredda att betala mer för grön streaming
Hem UNDERSÖKNING En majoritet av konsumenter beredda att betala mer för grön streaming

En majoritet av konsumenter beredda att betala mer för grön streaming

Publicerat av: Redaktionen

I över ett års tid har vi vant oss vid att arbetsliv, socialt umgänge och nöje helt eller delvis övergått till det digitala.

Samtidigt som vi har plöjt streamingtjänsternas utbud från A till Ö ökar medvetenheten om att även dataanvändning har en klimatpåverkan.
I undersökningen Green Data Survey, som genomförts av Node Pole för tredje året i rad, uppger så många som 86 % att de skulle välja en leverantör som jobbar för att minska sitt klimatavtryck – och de är beredda att betala för det. Hela 73 % uppger att de kan tänka sig att betala mer för gröna moln- och streamingtjänster.

Under pandemin har klimathotet halkat ned på dagordningen men trots det uppger två tredjedelar av de tillfrågade i undersökningen att de är oroliga eller mycket oroliga för klimatförändringarna och dess effekter. Lika många uppger att de tycker att det är viktigt att internetföretag arbetar för klimatet genom att minska sin energikonsumtion och sitt klimatavtryck.

Av de tillfrågade i undersökningen uppger 86 % att de skulle byta till en leverantör som jobbar för klimatet. Dessutom säger 73 % att de skulle vara beredda att betala mer för gröna alternativ för streaming- och molntjänster.

“Tyvärr är det fortfarande så att stora delar av datacenterindustrin drivs på fossila bränslen, och branschen i sin helhet släpper ut lika mycket som flygindustrin gör globalt. Då är det uppmuntrande att se att så många skulle välja en leverantör som jobbar för klimatet. Att så många som tre av fyra också är beredda att betala mer för klimatsmarta tjänster tror jag kan vara det som gör att vi faktiskt kommer att se en förändring,” säger Christoffer Svanberg, verkställande direktör på Node Pole.

Nytt för i år i undersökningen är frågor om hur pandemin har förändrat vår dataanvändning. Aldrig tidigare har vi tillbringat så mycket tid framför våra skärmar, som ofta blivit det enda sättet att umgås på ett säkert sätt, och så uppger också två tredjedelar av de tillfrågade att de har blivit mer beroende av sina datatjänster.

“I undersökningen kan vi se en ökad användning av nästan alla sorters tjänster, inklusive onlineshopping som har ökat med hela 65 %, och sociala medier, streaming av musik och video samt videosamtal, som alla ökat med 50 %,” fortsätter Christoffer Svanberg.

Med den ökade användningen så har också kraven på tillförlitlighet gått upp och en tredjedel uppger att datacenter utgör en kritisk funktion för samhället och så många som 72 % instämmer med påståendet att staten måste ta ett större ansvar för att säkra stabila uppkopplingar för sina medborgare.

“Aldrig tidigare har vi varit så beroende av tillgång till en stabil uppkoppling, och därför är det kanske viktigare än någonsin att vi får till en grön omställning för våra internettjänster. Vi har länge jobbat för att datacenterindustrin måste bli mer hållbar, bland annat genom vår miljöcertifiering Fossil Free Data och förhoppningsvis kan de här insikterna bidra till att fler får upp ögonen för vikten av och möjligheterna till riktig förändring. Framför allt visar de här resultaten på att det finns en outnyttjad konkurrensfördel kring hållbara internettjänster,” avslutar Christoffer Svanberg.

Metod:

Undersökningen Green Data Survey görs av United Minds på uppdrag av Node Pole för tredje året i rad. Drygt 4000 personer världen över

(Stockholm, London, Berlin, Los Angeles och Shanghai) har tillfrågats om deras inställning till frågor om klimatet, dataanvändning och viljan att betala mer för grön data.

Relaterade Artiklar