Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef.
Hem NYHETER Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef.

Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef.

Publicerat av: Redaktionen

Johan Järnliden, Elgiganten, har utsetts till Sveriges bästa marknadschef i kategorin Hemelektronik av tidningen Resumé.

Elgiganten har Sveriges bästa marknadschef. 2Utmärkelsen går till de marknadschefer som mest effektivt lyckas öka styrkan i varumärket.

– Jag är självklart jätteglad och stolt över utmärkelsen. Den visar att vår marknadsföring är effektiv och driver besökare till våra varuhus, men framför allt är det resultatet av ett otroligt starkt teamarbete internt. Vi har 3000 medarbetare som gör ett fantastiskt arbete med att lyfta Elgigantens varumärke i mötet med kunderna varje dag. Min roll går ut på att säkerställa att de har de bästa förutsättningarna att göra det, säger Johan Järnliden.

Elgigantens långsiktiga fokus på service och kundens upplevelse i centrum har gjort att kundnöjdheten ökat över förväntan de tre senaste åren. Under samma period har Elgiganten fördubblat butiksnätet till 163 butiker och blivit mer lättillgänglig för kunderna.

– Vårt fokus på kunderna och deras upplevelse har också påverkat vårt sätt att kommunicera. Vi pratar fortfarande om låga priser, bra produkter och erbjudanden, men vi satsar också betydligt mer på att skapa en känsla för vårt varumärke. Vi har blivit mer personliga i vår kommunikation och visar vilka värderingar vi står för som företag och det är ett långsiktigt varumärkesarbete som gett resultat, säger Johan Järnliden.

Elgiganten mesta vinnarenDet här är sjunde gången som Elgiganten utses till vinnare i Sveriges Bästa Marknadschefer. I år vann Johan Järnliden med motiveringen:

“I hemelektronikbutikerna är konkurrensen vass som en laserstråle i en cd-spelare på utförsäljningen. Och det som präglar årets vinnande varumärke är prylar, kök och support.”

Utnämningen baseras på en färsk undersökning, där Resumé med hjälp av Xtreme, mäter hur ett 100-tal varumärken utvecklats från hösten 2017 till hösten 2018. Xtreme mäter kundernas preferens att välja de varumärkena, men väger också in om det är ett tänkbart val och hur differentierat kunderna upplever varumärket utifrån ett antal varumärkesattribut är. Vinnaren i respektive kategori är den som stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Relaterade Artiklar