Svenska e-handelsbolaget FX Swede är experter på att maximera försäljning på e-handelsplattformen Amazon.
På bara några år har deras omsättning vuxit från noll till 136 miljoner kronor, vilket nyligen gav dem utmärkelsen Länets Företagare i Stockholms län 2023 enligt Sveriges Företagare.
– Under de första åren sålde vi enbart på Amazon i USA. I dag säljs våra varumärken även på Amazon i Kanada och i Europa. Så nu går det faktiskt att beställa dem i Sverige också, även om vårt hemland är en liten marknad som vi inte har prioriterat, säger Filip Gustavsson som är vd och en av de två grundarna.
FX Swedes korta företagshistoria är både fascinerande och inspirerande. Alla som är intresserade av nya affärsmodeller, e-handel, digital transformation, datadriven försäljning och sociala medier som säljdrivande kanaler borde studera bolagets resa i detalj. Allt det som affärsvärlden diskuterat, analyserat, oroats över eller sett möjligheterna med finns samlat här och genomfört med stor framgång.
FX Swedes affärsidé kretsar kring den stora e-handelsplattformen Amazon. Det har, i alla fall så här långt, varit enda platsen där företagets produkter har sålts. Fokus har varit att synas inom Amazons eget ekosystem – från att få många positiva recensioner och hamna högt i sökresultaten när någon söker inom Amazon, till att ha bäst beskrivningar av och mest attraktiva bilder på sina produkter och att annonsera inne på själva Amazon.
– När vi startade 2017 var vi extremt datadrivna, säger bolagets andra grundare och marknadschef Christoffer Ståhle. Vi använde verktyg som Jungle Scout som kartlägger och redovisar försäljning och annan statistik på Amazon ned i minsta detalj. Vi letade upp enskilda produkter som sålde bra, trots att de hade fått halvdana recensioner. Vi kikade på vad kunderna klagade på och lanserade sedan egna produkter som liknade storsäljarna, men där vi hade förbättrat de detaljer som kunderna hade anmärkt på.
– Som exempel var vår första produkt en spärrnyckelsats. Storsäljaren på Amazon vid den tiden hade 20 nycklar i sin sats. Vi la till en större och en mindre nyckel så att vår sats innehöll 22 spärrnycklar. Plus att vi la till en väska att förvara dem i efter att originalförpackningen var öppnad och slängd. Det var små produktförbättringar för att möta önskemål vi hade noterat i recensionerna. Så kunderna började köpa vår produkt istället för den som tidigare varit bästsäljare.
FX Swede lanserade ytterligare en handfull produkter, inom helt andra kategorier. Som exempel kan nämnas ett Tipi-tält för barn, en kontorsmatta att ha under kontorsstolar för att skydda golvet, ett katthus och en metalldetektor. Produkterna saknade helt koppling sinsemellan.
De datadrivna valen av produkter föll väl ut. Mellan 2017 och 2018 ökade FX Swedes omsättning med 549 procent – från 2,7 miljoner kronor till drygt 18 miljoner kronor – och Svea Bank utsåg dem till det företag med störst förändring i omsättning under ett år.
Än i dag jobbar FX Swede med ett litet produktutbud. Hellre än att kasta ut mängder av nya produkter på Amazon och hoppas på att någon av dem säljer bra, så jobbar de istället fokuserat med att att få varje produkt i portföljen att sälja mycket.
Just nu är den bäst säljande produkten i portföljen Tress Wellness Waxing Kit, som är en produkt för vaxbehandlingar hemma. Produkten har över 30 000 recensioner och är den bäst säljande i sin kategori på Amazon.
– I dag ligger den största delen av vår omsättning i Tress Wellness. Vi har svängt till att mer satsa på att göra Tress Wellness till ett starkt varumärke, istället för att bara lansera olika vitt skilda produkter utan koppling till varandra, berättar Filip Gustavsson.
När FX Swede startade 2017 gick det fortfarande att få en försäljningssuccé på Amazon genom att bara köpa färdiga produkter från till exempel Kina, sätta sin egen logotyp på dem och sälja dem dyrare på Amazon. I dag går det inte längre att göra med samma framgång. Konkurrensen är för hård och det är enklare för kunder att själva handla direkt från leverantören. FX Swede gjorde redan från början något eget med sina produkter. Även om de kanske inte var direkt unika, så hade de i alla fall förbättrat någon väsentlig detalj i jämförelse med vad som redan såldes på Amazon. I dag räcker inte heller det långt. Det krävs mer unika produkter än så om man vill vara med bland de som säljer bäst inom en kategori.
– Vi skulle gärna samarbeta med fler innovativa personer och uppfinnare som har en bra idé men kanske saknar kunskap, muskler eller finansiering att få ut den på marknaden och ge den tillräckligt med stöd för att få produkten att sälja. Främst söker vi produkter som bygger på ett eget patent, vilket gör det svårare för andra att kopiera den. Har du skisser på en sådan produkt hemma i skrivbordslådan så vill vi gärna att du hör av dig till oss. Tillsammans kan vi göra den till en försäljningssuccé! säger Filip Gustavsson.
– Vi gör mycket inom FX Swede i dag, men viktigare än något annat är att FX Swede är experter på hur man maximerar försäljning på Amazon. Där har vi en unik kompetens och expertis, som få andra i världen kan mäta sig med. Eftersom Amazon är en gigantisk plattform så innebär det snabbt stora volymer och mycket pengar när en produkt tar fart där. Därför är det en så bra plattform att lansera och sälja nya produkter på, säger Christoffer Ståhle.
– På FX Swede lanserar vi först produkten och identifierar sedan rätt överensstämmelse mellan produkt och plats på Amazon. Först därefter börjar vi bygga varumärket och utvidgar till fler kanaler för en bredare marknadstäckning. Många arbetar tvärtom, säger Filip Gustavsson.
– Numera marknadsför vi oss mycket även utanför Amazon, berättar Christoffer Ståhle. Sociala medier har varit mycket viktiga för oss, i synnerhet TikTok där Tress Wellness just nu har ca 140.000 följare. Vi ser att många av våra kunder kommer in via den vägen, även om själva köpet sedan sker på Amazon. På TikTok brukar en video kallas viral om den har över en miljon visningar. Vår bästa video på TikTok har över 20 miljoner visningar. Så stora siffror är ovanliga. Det innebär att videon är en av de allra mest sedda på TikTok i vår kategori. Det sker ju inte helt av en slump, utan är frukten av att konsekvent leverera relevant och bra innehåll till vår målgrupp.
FX Swede står nu inför nästa fas i bolagets utveckling – att ta steget in i fysiska butiker.
– Nu tar vi steget ut i fysiska butiker i USA. E-handeln står trots allt bara för tjugo procent av försäljningen av vår typ av produkter. Att finnas i fysiska butiker som Walmart och Macy’s ger en helt annan exponering och spontanköp. Vi har precis inlett ett samarbete med en person som är erfaren inom retail och kommer att ta vårt varumärke in på den amerikanska marknaden. Lyckas vi komma in på några av de stora butikskedjorna där så kan bolagets omsättning mångdubblas i ett slag, berättar Filip Gustavsson.
Genom att bredda försäljningen till fysiska butiker följer FX Swede en trend som pågått länge och som bara blir allt starkare. De gamla storföretagen inom retail byggde upp sin verksamhet genom fysiska butiker, men har satsat stort på sin e-handel i takt med att kundernas inköpsvanor har förändrats. De stora e-handelsföretagen har å sin sida gått motsatt väg. De har i allt högre grad gett sig in i de fysiska butikerna.
– Gränserna suddas ut allt mer och stora företag finns numera överallt, oavsett hur de ursprungligen byggde upp sin verksamhet, säger Filip Gustavsson.