E-handeln i Norden växer snabbare än andra marknader, avslöjar ny rapport från Salesforce

Salesforce, världens ledande leverantör av CRM-lösningar, delar idag med sig av rapporten Shopping Index där de analyserat 500 miljoner konsumenter och kartlagt deras shoppingvanor.

Rapporten, som ger oss en sann bild av den globala e-handeln, avslöjar bland annat att tillväxten ökade med 17 procent och köpsignalerna hos konsumenterna var de starkaste någonsin för en period utan högtidsdagar, när vi traditionellt handlar mer.

Detaljhandeln upptäcker fördelarna med nätet

Under flera år har den fysiska detaljhandeln kämpat i motvind med dalande försäljningssiffror och haft det allt svårare att nå igenom bruset med sina budskap. En målgrupp som påverkar branschen i hög grad är millennials vars shoppingvanor nu tvingar handlarna ut på nätet. Väl på nätet upptäcker e-handlarna att försäljningen ökar, digitala kanaler växer, konsumentförtroendet tilltar samt att det är enklare att personalisera budskap till önskade målgrupper.

Sökfunktioner måste anpassas

Användningen av sökfunktioner ökade från 9 till 11 procent av alla besök, de senaste två åren. Trots ökningen är intäkterna från sök oförändrade med 25 procent, vilket visar att varumärken och detaljhandlare måste börja optimera sina sökstrategier. Sök är viktigare än någonsin mot bakgrund av att sortimentet hos handlarna är idag 14 procent bredare, jämfört med förra året.

“Jag tycker att det är fantastiskt att se hur den nordiska e-handeln växer med 100 procent över det globala genomsnittet. Den Nordiska marknaden handlar inte enbart om Amazon, utan många andra internationella företag har redan gjort en stark etablering här. Istället för att bara se det som att den nordiska marknaden domineras av utländska jättar borde nordiska företag se samma möjlighet att etablera sig utanför Norden, inte bara i Europa utan även i USA och Asien. Det är fullt möjligt och kan leda till enorm succé, så länge kundupplevelsen anpassas till de lokala marknaderna,” säger Lars Grønkjær, regional vice president, Salesforce commerce cloud.

Norden växer snabbare än andra marknader

Nordiska e-handlare växte med hela 48 procent under kvartalet, jämfört med föregående år. Det är den högsta digitala tillväxten i jämförelse med regioner som Kanada (30 procent) och USA (18 procent).

Mobilen fortsätter att spela en viktig roll för e-handeln. 49 procent av alla nordiska konsumenter använder sin mobil för att köpa en produkt på nätet. Det kan jämföras med det globala och europeiska genomsnittet om 45 procent.

Endast fyra procent av trafiken kom från sociala kanaler, vilket är i par med både Frankrike och Tyskland men väl under det globala genomsnittet. Här har nordiska e-handlare mycket att lära av den amerikanska marknaden.

Rapporten visar att nordiska konsumenter uppvisar de starkaste köpsignalerna jämfört med övriga marknader. Hela 35 procent av nordiska konsumenter sökte, placerade produkter i varukorgen eller påbörjade en betalning under årets tredje kvartal, jämfört med 22 procent för den globala marknaden. Samtidigt ökar nordiska e-handlare antalet sålda produkter med hela 32 procent, vilket gör Norden till den marknad som har säljer flest antal unika produkter i sin e-butiker.