Digitala lösningar vi ser mer av 2019

Detaljhandeln går igenom en stor förändring som på många sätt kan beskrivas som en revolution.

Det gäller att hänga med när förändringarna slår igenom och vi tittar på några trender som rör den digitala transformationen.

Digitalisering handlar bland annat om att anpassa företaget till en värld där det går snabbt från idé till att erbjuda den för en marknad där konkurrensen är stenhård. Gamla organisationsstrukturer med trögrörliga beslutsvägar och dammiga hierarkier får allt svårare, då digitalisering kräver platta organisationer och medarbetare som är beredda på att verka i en miljö av ständig förändring. Men det innebär också att man måste bryta upp gammal syn på att de olika marknadsförings- och säljkanalerna jobbar i sina respektive områden för att sedan kunna jämföra effektivitet mot varandra.

Alla kanaler samtidigt

Idag handlar det mer om att alla kanaler måste integreras i processer som konstant utvärderas och vässas. Omnichannel är ett populärt uttryck som blir allt viktigare. Du måste som företag kunna hantera en beställning online där kunden plötsligt bestämmer sig för att hämta ut varan i butik. Företag som byggt upp sin verksamhet på effektivitet i butik måste integrera den med online-försäljningen, såväl som att det ska finnas möjlighet för kunderna att tala med försäljare eller kundservice via telefon eller chatt. Även om online blir den allt viktigare kanalen i digitaliseringens tidevarv, kan man inte ignorera de andra kanalerna.

Underlätta för konsument

Spelbranschen är ett bra exempel på en bransch som ligger långt framme i förändringsprocessen, vilket till stor del kan förklaras av att den har digitaliseringen som kärnan i verksamheten. Effektivitet och snabba lösningar är i fokus när utvecklarna skapar nya lösningar för de tidspressade besökarna och på portaler som jämför casinon där du inte behöver registrera dig ligger slutprodukterna av deras skapande i en omfattande översikt. Enkelhet, snabbhet och trygghet är vad som lockar konsumenten och en registreringsprocess som inte kräver krångliga och tidskrävande steg välkomnas därför av allt fler.

Inga krångliga metoder

Andra nödvändigheter som går hand i hand med digitaliseringen handlar om att betalmetoderna måste vara enkla och finnas till för alla. Även där har spelbranschen utvecklat betydligt fler och nyare betalmetoder för kunderna att välja bland. En krånglig betalmetod leder till att kunden går till en konkurrent. Det innebär att alltfler metoder kommer under 2019 att erbjudas online där det blir allt enklare att betala såväl som att få sina pengar tillbaka och därmed ökad trygghet.

Bättre processer att hantera persondata

Visserligen går vi nu igenom en rad regleringar i form av exempelvis GDPR som syftar till att persondata ska användas på ett sätt där den enskilde ska känna sig trygg när det gäller integriteten. Det är bra då företagen i sig tvingas bygga upp bättre processer för att hantera denna data, men datan som lagras och används via din mobil kommer att öka även under 2019. Appar gör livet enklare, då de dessutom kan hantera data om dig och dina köpvanor.

Spåkulan 2019

Att ta en titt i spåkulan för 2019 kanske inte är någon revolutionerande sak i sig. Det är trots allt bara ett år som kommer att passera, men det är ett år som befinner sig mitt i en pågående digitaliseringsrevolution där hela detaljhandeln inte har så mycket tid kvar för att knyta ihop säcken.