Det här lärde vi oss från Black Friday för att bättre kunna möta mellandagsrean
Hem E-HANDEL Det här lärde vi oss från Black Friday för att bättre kunna möta mellandagsrean

Det här lärde vi oss från Black Friday för att bättre kunna möta mellandagsrean

Publicerat av: Redaktionen

Vi handlade som aldrig förr under Black Friday, särskilt online. Där finns det också en hel del data att ta tillvara på för att förutspå mellandagsrean. Viktigast är att inte glömma AI:n i beräkningarna.

Det här lärde vi oss från Black Friday för att bättre kunna möta mellandagsrean 2Black Friday är traditionellt de fysiska butikernas readag, något som definitivt inte märktes under årets Black Week – rean pågick i praktiken online under hela veckan snarare än bara under själva fredagen.

Även om det är ett år kvar till nästa Black Friday, eller Black Week, kan vi använda siffrorna för att få en bild av hur mellandagsrean kommer att se ut. Här i Sverige är det traditionellt då som den verkliga shoppingen kommer igång, när många butiker rear ut varor samtidigt som många vill byta sina julklappar. Så hur såg det egentligen ut under Black Friday specifikt?

Postnord meddelar att vi handlade för fem miljarder under enbart under fredagen i år. Klarnas omsättning ökade med 97 procent mot året innan och enligt betalförmedlaren Dibs var det under just fredagen som vi handlade som mest. Köpen ökade med 14 procent mot förra året och den totala omsättningen med 20 procent. Därtill handlade vi i genomsnitt för 834 kronor per person.

Mobilen växer

Mobilen utgör en allt mer växande del av vår shopping. Enligt Dibs gjordes 39 procent av köpen i Sverige från en mobil enhet, medan resten gjordes från en dator. Enligt siffror från Salesforce var 2017 en vattendelaren för branschen. Globalt stod mobilen för 60 procent av köpen under Black Friday, en ökning med åtta procentenheter sedan förra året.

Salesforce siffror visar även att den totala försäljningen online under Black Friday ökade med hela 32 procent mot förra året.

AI gör debut

Något som kommer att driva omsättningen ännu mer framöver och som nu börjat göra avtryck är hur Artificiell Intelligens (AI) påverkar vårt shoppande. Salesforces Einstein AI är bland annat specialiserad på att ge bättre och mer relevanta resultat vid produktrekommendationer. De flesta kunder shoppar väldigt målmedvetet, sju procent lägger till extra varor från olika typer av rekommendationer som ’relaterade produkter’ eller ’du kanske även är intresserad av’. De kunder som handlar extra varor från produktrekommendationer är en viktig målgrupp och utgör 30 procent av de totala intäkterna för en sajt. Att få till rätt produktrekommendationer ökar helt klart försäljningen och att låta en AI lära känna dina kunder är vida överlägset de gamla statiska metoderna för att tipsa om relaterade produkter. Med en AI som känner kunderna bättre ökar dessutom potentialen att funktionen används.

Med de insikterna från Black Friday utkristalliserar sig två faktorer för att få till en lyckad försäljning under mellandagsrean och för framtiden. Du måste finnas där dina kunder finns, vilket i allt större utsträckning är i mobilen. Samtidigt vill de ha personanpassade rekommendationer, något som gör stödet från en AI ovärderligt.

Allt pekar på rekord för handel online även i år och den som blir årets vinnare är helt klart den som anpassat sin onlinehandel med de bästa verktygen för att locka till sig och möta kundbehoven.

Av Baman Motivala, Nordenchef Salesforce

Relaterade Artiklar