Det blev årets julklapp i e-handeln

Den vara som flest svenskar köpt via e-handel inför jul är parfym.

Jonas Friman, Wilhelm Schenning, Carl Enbom och Rickard Bergeling, Woilàs grundare .

Det visar en undersökning gjord av prisbevakaren Woilà, baserad på data på köp hos alla de stora e-handlarna i Sverige.

När handeln i större utsträckning går från fysiska butiker till nätet kan data tydligt visa vilka produktgrupper som är mest populära. Woila är en tjänst för prisbevakning inom e-handel. Via anonymiserad data har man kunnat se vilka varugrupper som varit mest populära inför och under jul. Undersökningen bygger på data från cirka 5000 köp hos de stora e-handlarna i Sverige.

— Vi ser tydligt att den mest populära kategorin inför jul är produkter är skönhet och hälsa, och att den allra största specifika varugruppen är parfym. Vanligtvis utses årets julklapp innan handeln ens nått sina största peakar inför jul. Men vi kan se vad som faktiskt är mest sålt på riktigt, säger Wilhelm Schenning, vd på Woilà.

Via data kan man även se att det är även stor skillnad på när vi handlar inför jul.

— Veckan innan jul handlar svenskar i snitt ungefär lika mycket som en vanlig vecka. Statistik vi tagit fram visar även att trenden är att fler handlar sina julklappar under Black Friday. Under den veckan tredubblas nästan antalet köp, jämfört med en vanlig vecka, säger Wilhelm Schenning, vd på Woilà.

Den mest populära kategorin i julhandeln 2019: Skönhet och hälsa

Källa: Woilás statistik över de mest beställda varorna i december 2018.

Den mest populära produkten i julhandeln 2019: Parfym

Källa: Woilás statistik över de mest beställda varorna i december 2018.