De ska försäkra e-handelsbranschen. Ehandel.se’s nya VC-satsning går in med kapital.
Hem E-HANDEL De ska försäkra e-handelsbranschen

De ska försäkra e-handelsbranschen

Publicerat av: Redaktionen

Ehandel.se och LRF Media AB investerar i startupen Easy Peasy www.easypeasyinsurance.com som erbjuder en digital försäkringsplattform till e-handelsföretag. Investeringen sker via den nya VC-satsningen Ehandel Growth.

Easy Peasy är först ut på den nordiska marknaden med en s.k. ”embedded e-commerce insurance” försäkringsplattform helt anpassad till den växande e-handeln.

Med Easy Peasy kan e-handlare enkelt erbjuda produktförsäkringar till sina kunder och samtidigt öka sin egen lönsamhet.

”- Vi vill göra det enkelt för e-handlare att erbjuda försäkringar till sina slutkunder på sällanköpsvaror. Behovet är tydligt och beteendet finns redan i den fysiska handeln, men tills nu finns det ingen försäkringstjänst som är designad för den digitala köpprocessen. Vi ser Ehandel Growth som en viktig strategisk investerare”, säger Göran Broberg som är grundare och VD.

Bolaget Easy Peasy Insurance AB startade redan 2017 med ett traditionellt försäkringserbjudande och är godkänd försäkringsförmedlare hos Finansinspektionen. Att bolaget nu pivoterat och vidareutvecklat sin plattform och affär för den växande e-handeln är något som gjorde bolaget attraktivt för Ehandel Growth.

”- Easy Peasy har en tydligt skalbar affärsmodell. Vi är imponerade av teamet bakom satsningen och deras plan för snabb tillväxt. Vi har varumärket och kanalerna till e-handlarna i Norden och är övertygade om att vi kan bidra till tillväxten”, säger Johan Svensson, VD på Ehandel och en av initiativtagarna till Ehandel Growth.

Ehandel Growth blir med 17 % ägande näst största ägare i Easy Peasy. Johan Svensson går in i Easy Peasys styrelse. Bland övriga ägare märks utöver Göran Broberg även Roger Lindskog, försäkringsexpert samt andra investerare med stor erfarenhet av skalbarhet inom tech.

De ska försäkra e-handelsbranschen. Ehandel.se’s nya VC-satsning går in med kapital.

Från vänster: Roger Lindskog styrelseledamot Easy Peasy, Ann Henriksson VD LRF Media, Johan Svensson VD Ehandel och Göran Broberg VD Easy Peasy.

Easy Peasy blir den sjätte investeringen för Ehandel och LRF Media. Bland tidigare investeringar märks bl. a. förvärvet av Ehandel.com och NXT i Norge, SEO-bolaget Brath och nu senast den omtalade startupen inom liveshopping – SHOWROOM.

Ann Henriksson, Styrelseordförande i Ehandel.se tycker att investeringen i Easy Peasy och Ehandel Growth är att tydliga exempel på den tillväxtstrategi som LRF Media har.

”- Vi ser e-handel som vårt primära tillväxtområde som vi byggde grunden för med förvärvet av Ehandel.se för drygt fyra år sedan. Då kunde vi såklart inte förutspå den snabba tillväxten inom e-handeln, men att ha både relation och kanaler till e-handlarna såg vi som ett stort värde att utveckla. Vi vill investera i fler bolag som skapar värde för företag som bedriver e-handel.

 

 

Relaterade Artiklar