Dashl bryter 100-årig konvention

Disruptivt är förnamnet. Skalbart är efternamnet.

Nina Akbari och Arbilina Nissan driver skönhetsplattformen Dashl

Dashl är en plattform som förmedlar stylisttjänster. 300 anslutna kan fixa hår, naglar, smink där kunden befinner sig – eller i Dashl-shoppen.

IT Retail träffar grundarna Nina Akbari och Arbilina Nissan på köpcentrummässan Mapic i Cannes i mitten av november.

Inför ett 100-tal åhörare, främst fastighetsägare inom retail berättar de om sitt företag som efter knappt två års skarp verksamhet har 300 frilansande stylister i Stockholm Göteborg och Malmö i sitt stall. Värd för seminariet är NCSC, Nordic Council of Shopping Centers.

Dashl har hittat ett sätt att möta kunden där hon befinner sig. På jobbet, på väg till gala i slutet av arbetsdagen, på tillfälligt besök i stan, hemma. Närhelst hon behöver bli lite ”dashlad” som NCSC:s vd Kajsa Hernell uttrycker det.

Dashl vänder upp-och ner på en bransch som i stort sett funkar likadant som för 100 år sedan. När hårvård, make-up och ansiktsbehandlingar blev överkomliga för medelklasskvinnor växte salongerna upp. Kunden bokade tid och öppettiderna var de samma som butikernas.

– Fast i dag känns det jobbigt att behöva boka tid och gå från jobbet för att fixa hår och naglar. Kunderna är ju inte hemmafruar längre, säger Arbilina Nissan.

Nej i dag kan en arbetsgivare boka stylister som kommer till arbetsplatsen och tar emot företagets medarbetare i ett konferensrum.

Eller också kan man få hem en stylist som sätter upp hår och lägger make-up inför en fest.

Det var tidigare något förbehållet kungligheter och superkändisar. Dashl har demokratiserat den företeelsen.

­– Våra stylister sätter sina egna priser så alla har möjlighet att hitta ett alternativ som passar den egna plånboken, säger Arbilina Nissan.

Företaget öppnade sin första fysiska shop i The Lobby i Stockholm i våras. Under 4,5 månader testade de hur det vara att ha en fast mötesplats med kunderna. Det funkade mycket väl och med den erfarenheten i ryggen har Nina Akbari och Arbilina Nissan gått vidare och öppnat en shop i H&M:s butik i Fältöversten vid Karlaplan.

Närmast i tiden ligger att öppna shoppar i ytterligare två H&M-butiker.

– Den fysiska närvaron är viktig för att bygga förtroende och skapa en community kring Dashl, säger Nina Akbari.

Hon står på scenen och förklarar att Dashl söker strategiska partners för att växa.

– Vi vill gärna finnas i hotellobbys, i köpcentrum och andra platser där vi kan tillföra värde, säger hon.

På Mapic talar alla om betydelsen av ”footfall” alltså att man lockar människor att verkligen ta sig till handelsplatserna och tillbringa tid där. Platser för skönhetsvård hör definitivt till det som köpcentrumägare suktar efter.

Nina Akbari poängterar att eftersom grunden i Dashl är en plattform är konceptet både skalbart och agilt.

Närmast satsar Dashl-grundarna på att växa inom Sverige, i de tre städer där de redan har stylister. Näst i tur står Mellanöstern.

– Mellanöstern är världens näst mest snabbväxande marknad för skönhet, och eftersom vi båda har rötter där känns det naturligt, säger Arbilina Nissan.

I Sverige växer skönhetsmarknaden med 20 procent per år, och Arbilina Nissan förklarar att det faktiskt är en konjunkturokänslig marknad. Även i lågkonjunktur vill människor sköta om sig för att må bra. Man kanske avstår från en dyr kappa, men ett nytt läppstift eller en ny frisyr piggar upp.