Hem E-HANDEL Därför bör fler integrera appar i sin e-handelsstrategi

Därför bör fler integrera appar i sin e-handelsstrategi

Publicerat av: Redaktionen

E-handel via mobilen växer i otrolig fart.

Därför bör fler integrera appar i sin e-handelsstrategi 3Trots detta är det många företag som inte följer utvecklingen och står fast vid enkla e-handelsformat, inte minst när det kommer till marknadsföring. RTB House förklarar här varför fler bör överväga försäljning via appar.

eMarketer förutspår att mobilannonsutgifterna kommer att uppgå till hela 232,34 miljarder dollar globalt under 20191. Enligt Statista förväntas dessutom mobil datatrafik globalt sett tredubblas mellan 2018 och 20212. En viktig anledningen till detta är att allt fler använder sina mobiltelefoner när de handlar, inte minst genom olika appar. Närmare nio av tio mobilanvändare tillbringar dessutom sin tid med mobilen i just appar3.

För att anpassa sig till detta har många företag lanserat egna appar. Detta räcker dock inte, framförallt när det kommer till e-handel där nya tekniker och sätt att nå konsumenterna på ständigt utvecklas. Om företag inte anpassar sin teknik och arbetar mer med att engagera användare kan det bli slutet för varumärket. Frågan som marknadsförare bör ställa sig är inte om varumärket ska satsa mobilt, utan snarare hur mobilens fulla potential kan användas.

– I en så pass snabbutvecklad och konkurrenskraftig bransch som e-handeln är det avgörande att hålla sig uppdaterad med de senaste trenderna. I dag bör varumärken inom e-handel använda appar som en ny säljkanal och ett sätt att förbättra kundupplevelsen, säger Karolina Klijer, Business Development Manager Nordics på RTB House.

Konvertering och retargeting är den främsta fördelarna med e-handel via app. Nedan förklarar RTB House varför.

Konvertering

Enligt TechCrunch har mobilappar mycket högre engagemang än mobil- eller desktopanpassade hemsidor. Faktum är att konverteringen är hela 100 till 300 procent högre4. Den ökade försäljningen beror på större volymer men även frekvensen av besök. Enligt en analys av Bain & Co går mobilappanvändare genom kundresan tre gånger snabbare och ser fyra gånger så många produkter än i andra kanaler5.

Bakom de här siffrorna står specifika aktiviteter och verktyg som inte går att använda på mobilanpassade hemsidor. Först och främst körs och uppdateras appar snabbare. Enligt App Annie report ökade tiden som tillbringas i shoppingappar till 18 miljarder timmar globalt under 20186. Detta går hand i hand med möjligheten att direkt kunna knyta kontakt med användaren vilket ger marknadsförare möjlighet att attrahera dem. Detta såväl direkt i appen, som genom pushmeddelanden, e-mails och notifikationer. En av de viktigaste anledningarna till att använda appar är möjligheten till personalisering. Allt från att föreslå anpassningsbara erbjudanden, lojalitetsprogram, geolocation och bevaka användarengagemanget. Dessutom visar analyser av Compuware att 85 procent av konsumenterna föredrar in-apps över mobilanpassade websidor.

Retargeting

App Annie report visar att 60 procent fler appar kommer att tjäna pengar på in-appannonsering under 20197. Många marknadsförare är dock inte medvetna om dessa annonsmöjligheter. Varumärken använder retargeting för att engagera aktiva kunder eller locka tillbaka bortfallna användare för att slutföra köp i deras onlinebutiker.

En anledning till varumärkens motvilja att integrera retargetingvetkytg i appar är att det ofta uppfattas som en komplicerad process som liknar webbutiksintegration. Sanningen är dock motsatsen. Utvecklade retargetingföretag är redan integrerade med många leverantörer och plattformar. När varumärket har en app installerad på en sådan plattform tar integrationen bara några sekunder.

Retargeting i appar följer samma värden som webbretargeting. Det hjälper till att engagera användaren samtidigt som det ökar sannolikheten att de återvänder, driver konvertering samt försäljning med personliga annonser. Dessutom får användaren relevant information vid rätt tid. Sist men inte minst kan kampanjer anpassas helt. Och det fungerar, data från Statista visar nämligen att 67 procent av användare uppger att mobilupplevelsen gjort att de köpt en produkt.

Relaterade Artiklar