DAF-Cenex-teamet slutför lopp på nästan 2 000 kilometer med eldrift.
Långa rutter, korta avstånd, städer, motorvägar och kuperad terräng – DAF LF Electric bevisade återigen att den fungerar på ett utmärkt sätt och visade sin tillförlitlighet under det nästan 2 000 kilometer långa EV Rally 2023 runt Storbritannien och Irland.
DAF Trucks har precis slutfört det fem dagar långa loppet tillsammans med Cenex, en teknikorganisation i Storbritannien som forskar kring hållbara transporter.
EV Rally började i Cardiff, Wales huvudstad. Det första stoppet var London, följt av Edinburgh (Skottland) och Belfast (Nordirland) med mållinje i Dublin, Irlands huvudstad.
Evenemanget var utformat för att visa vad fullständigt eldrivna fordon och ren energi-projekt kan göra. Rallyorganisationen ville även betona vikten av infrastruktur för allmänt tillgänglig laddning som även kan användas av större elfordon, inklusive lastbilar som DAF LF, XD och XF Electric med räckvidd på upp till 500 kilometer på en laddning.
20 DAF LF Electric-lastbilar
DAF-Cenex-teamets LF Electric-lastbilar på 19 ton lånades från BETT (Battery Electric Truck Trial) – en 18-månadersstudie av den brittiska regeringen om effektiviteten av elfordon i dagligt bruk. BETT består av 20 DAF LF Electric-lastbilar.
”Förbättra laddningsinfrastrukturen”
”Det här evenemanget var ett bevis på våra LF Electric-lastbilars enastående egenskaper”, sa Adam Bennett, EV & Sustainability Manager på DAF Trucks UK. ”DAF är redo för nollutsläppstransporter. Evenemanget visade även att det finns ett tydligt och stort behov av en särskild infrastruktur för större fordon i hela Europa. Mindre anpassningar av befintliga billaddningsstationer skulle vara ett bra första steg för att förbättra tillgången för lastbilar men bara en särskild infrastruktur för lastbilar kommer att ha den önskade effekten på användandet av elfordon av operatörer. Vi har visat att våra lastbilar är klara! Nu är det dags för myndigheterna runt om i Europa att utöka laddningsinfrastrukturen.”