CRM för småföretag gör en stor skillnad i vardagen
Hem NYHETER CRM för småföretag gör en stor skillnad i vardagen

CRM för småföretag gör en stor skillnad i vardagen

Publicerat av: Redaktionen

Många tänker nog inte på hur digitala vi blivit som konsumenter och hur detta lett till att vi också omedvetet ställer samma krav både som konsumenter och i vår yrkesutövning.

CRM för småföretag gör en stor skillnad i vardagen

Varför ska vi inte vara lika digitala i vår yrkesutövning som privat?

Varför ska inte jag som småföretagare kunna agera lika digitalt som ett storbolag? Tror vi att våra kunder accepterar en sämre service bara för att vi inte blivit digitala än? Idag förväntar sig kunderna både snabb och relevant service och vägen dit är digitalisering.

Stora företag har under flera år kunnat bygga upp digitala strukturer för att kunna leverera detta. Däremot har småföretagen halkat efter rejält och tyvärr hanteras fortfarande stora delar av verksamheten med verktyg som Excel, mejlprogrammet samt papper och penna.

Det har helt enkelt uppstått en digital klyfta mellan storföretag och småföretag. Denna artikel handlar om hur CRM för småföretag kan reducera den klyftan och till och med helt reducera klyftan.

CRM för småföretag bidrar till fler nya kunder

En viktig faktor är att digitalisera och strukturera arbetet med att hitta nya kunder. Efter det att pandemin slog till har många småföretag blivit tvingade att bli betydligt mer proaktiva i sin försäljning eftersom de inkommande förfrågningarna i många fall gått ned kraftigt och för många småföretag har även en andel av kundbasen försvunnit.

Andra faktorer som påverkar är att konkurrensen om kunderna ökat betydligt sedan pandemin slog till och det har medfört att antalet potentiella kunder som måste bearbetas är betydligt fler idag än tidigare för att få in en ny kund.

Genom att ersätta sitt Excel, sin mejlprogramvara eller sitt pappersblock, som de primära verktygen för kundhanteringen, med ett CRM-system får ni

  1. Total kontroll över era nuvarande kunder, f.d. kunder och potentiella kunder
  2. Total kontroll över all kommunikation som skett mellan er och kunderna
  3. Snabba och effektiva arbetssätt för att nå ut till fler potentiella kunder
  4. Effektivt stöd för att kunna fokusera på det som betyder något nu och inte drunkna i information
  5. Kraftigt minskad administration och minimerad risk att saker ramlar mellan stolarna
  6. Ett strukturerat och tillgängligt alternativ till Excel-ark

Att hela tiden ha tillgång till all tidigare kommunikation, alla notiser, orders, affärer, vad som sagt eller inte sagts etc. gör att ett småföretag snabbt och enkelt kan leverera relevant service, i många fall faktiskt snabbare än ett storföretag. Allt från telefonen eller datorn oavsett var man befinner sig.

Som en bonus frigör detta massor med tid som tidigare lades på att hitta information eller ren administration, dvs man får även mer tid över till att hantera fler kunder med samma månad personer – vilket kommer att göra ditt företag ännu starkare.

CRM för småföretag skapar enkla och smidiga arbetsflöden

Genom färdiga arbetsflöden för hur man kategoriserar sina kunder, potentiella kunder, f.d. kunder etc. Kan man enkelt söka fram relevanta segment att bearbeta i sin nykundsbearbetning.

Att arbeta med stora listor i Excel är helt enkelt inte rimligt och risken är stor att många affärer tappas på grund av att det är svårt att få en fokuserad överblick över vad man ska fokusera på vid varje enskilt tillfälle.

Att effektivt kunna värma upp potentiella kunder med personliga mejl och sedan få automatisk loggning av de som visar intresse och sedan med några få knapptryckningar föra över dessa på varma ringlistor bidrar till betydligt bättre samtal och avsevärt bättre bokningsfrekvens än att ringa kallt på stora kontaktlistor eller ännu värre listor med företagsnamn och växeltelefonnummer.

Att kunna se vilka affärer och kunder som ska följas upp varje dag eller vecka från både datorn och telefonen är avgörande för minska risken att kunder går förlorade.

CRM för småföretag minskar tappet av befintliga kunder

Som ägare av småföretag vet ni hur fort negativa kundupplevelser kan påverka både relationer och omsättning – och hur viktigt det är med både kvalitativ, relevant och snabb kundservice är för för att få kunderna att återkomma.

VI vet även hur digitala vi blivit som konsumenter och vilka krav det ställer på oss som företag i form av snabb och relevant service. Stora företag har under flera år kunnat bygga upp digitala strukturer för att kunna leverera detta. Däremot har småföretagen halkat efter och tyvärr hanteras fortfarande stora delar av verksamheten med verktyg som Excel, mejlprogrammet samt papper och penna.

Många småföretag får därför svårt att ge den kundupplevelse som många kunder har vant sig vid som privatkonsumenter. Enligt en rapport av NewVoiceMedias kostar ”dålig kundservice företagen mer än 75 miljarder dollar per år”, vilket är en ökning från 62 miljarder för bara tre år sedan. Det är ganska talande för hur förväntningarna på service förändras väldigt snabbt.

Vidare rapporterar Forbes att ”småföretag som stora företag misslyckas med att skapa de upplevelser som är grunden för kundlojalitet”, vilket leder till att 67 % av kunderna ”ofta byter leverantör” – med andra ord – om kundupplevelsen inte lever upp till kundernas förväntningar är det stor risk att de byter leverantör.

Ett CRM för småföretag loggar all er kundkommunikation automatiskt

Att kunna få in alla samtal, samtalsförsök, skickade och mottagna mejl på kontaktkorten och kundkorten är ovärdeligt för att få kontroll på när ni kommunicerade senast eller vad som faktisk sades.

Att inte ha tillgång till den informationen eller behöva leta i inkorgen, excelark eller telefonen för att få en inblick i tidigare dialoger är inte effektivt och riskerar att få er att framstå som ej pålästa eller ännu värre att ni inte bryr er eller har kontroll.

Genom ett CRM som automatisk loggar alla samtal och mejl behöver ni inte oroa er för detta. Då har ni allt tillgängligt, på datorn eller telefonen och kan snabbt svara på kundernas frågor eller välja ut rätt potentiella kunder att bearbeta på ett strukturerat sätt.

Med Salesbox CRM för småföretag loggas all denna kommunikation helt automatiskt.

Bli helt digitala med CRM för småföretag ihop med Fortnox

Om ni även kopplar ihop ett CRM för småföretag med Fortnox får ni ett helt digitalt arbetssätt. I CRM-systemet hanterar ni kommunikationen, driver era affärer framåt, får en bra inblick i vad ni ska fokusera på varje dag, vecka och månad samt hur era prognoser ser ut. Om ni även kopplar på Fortnox får ni även automatiskt skapade fakturor, nya kunder upplagda etc. I Fortnox när ni stänger era affärer i Salesbox. Allt från datorn eller telefonen

Relaterade Artiklar