Centra dubblade i storlek under 2021 – planerar att växa teamet med minst 100% till under 2022
Hem E-HANDEL Centra dubblade i storlek under 2021

Centra dubblade i storlek under 2021

Publicerat av: Redaktionen

E-handelsplattformen Centra ökade sina månatliga licensintäkter med över 50% under 2021 och dubblade samtidigt teamets storlek från 40-80 anställda.

Med Verdane’s investering i ryggen lägger man nu grunden för accelererad tillväxt och planerar att rekrytera över hundra nya medarbetare under 2022.

 2021 var ett mycket lyckat år för e-handelsplattformen Centra som under årets gång ökat sina licensintäkter med över 50%, dubblat teamet i storlek, och tagit in en investering på 100 miljoner SEK från private-equity bolaget Verdane. Bolaget förväntar sig en accelererad tillväxtfas under kommande år, och har därför byggt upp en in-house rekryteringsavdelning från grunden, som under 2021 har jobbat helhjärtat med att stärka upp kapaciteten i bolaget. Rekryteringarna ämnar att stötta det ökade inflödet av kunder samt stärka bolagets produkterbjudande som riktar sig mot globala konsumentvarumärken. Under 2022 planerar nu Centra att rekrytera ytterligare 100 nya medarbetare som ska hjälpa bolaget framåt mot det långsiktiga målet om att bli det världsledande alternativet för digitala mode- och livsstilsvarumärken.

  • 2021 har varit ett väldigt bra år för oss. Vi har lagt stort fokus på att stärka upp vårt redan fantastiska team, och rekryterat nya roller över hela bolaget. Tidigare förlitade vi oss enbart på rekryteringsfirmor, vilket gjorde att vår expansion inte blev så pass effektiv som den hade kunnat vara. Men nu har vi kommit ikapp, och byggt upp en egen rekryteringsavdelning som söker efter nya talanger på heltidsbasis. Vi är väldigt måna om att jobba nära våra kunder och lära känna dess affär, och utifrån det samtidigt utveckla vårt eget produkterbjudande. Därför har vi jobbat effektivt med att skala upp bland annat våra ingenjör- och Customer Success-team. Det ska bli väldigt spännande att se var detta år tar oss, säger Martin Jensen, VD på Centra.

Centra siktar högt, och har som mål att bli det världsledande alternativet för mode- och livsstilsvarumärken. En av anledningarna till bolagets framgångar de senaste åren är den ökade efterfrågan på headless e-handelssystem.

  • Centra dubblade i storlek under 2021 – planerar att växa teamet med minst 100% till under 2022

    Martin Jensen, VD på Centra

    E-handlarna står idag inför en tuffare konkurrens, då kraven har gått upp för att konsumenter ska orka handla. Förväntan på en smidig upplevelse har ökat, vilket gör att att köpupplevelsen måste vara extremt sömlös – annars fungerar det inte. Det gäller för varumärkena att våga ta steget att bli mer teknikdrivna och satsa på avancerad e-handelsteknik för att hänga med i utvecklingen. Detta är något som fler och fler börjar inse, och bland annat därför lägger vi nu allt krut på att säkra upp med den bästa kompetensen i branschen. Under 2022 ska vi bli det dubbla antalet – minst, säger Martin Jensen, VD på Centra.

För att stötta bolagets internationella expansion, tog Centra nyligen in en investering på 100 MSEK från private-equity firman Verdane för. Fokus ligger initialt på Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Italien – men då Centra redan har kunder världen

över stänger de inte några dörrar för fler marknader med potential. Investeringen från Verdane är en viktig byggsten i expansionsfasen som underlättar för bolaget att bygga upp en mer omfattande verksamhet och stänga fler, större affärer internationellt.

  • Vår tillväxt har tills i november drivits helt på eget kapital och försäljning. Fokuset har tidigare legat nästan till 100% på att bygga produkt, och fokuset framåt kommer vara detsamma. Men med Verdane i ryggen har vi nu möjlighet att även stärka upp andra avdelningar som inte tidigare varit prioriterade – tex. Marknad och internationella säljpositioner. Vi har en otroligt spännande resa framför oss, och jag ser fram emot att fortsätta bygga Centra mot vårt långsiktiga mål om att bli det självklara valet för snabbväxande och etablerade varumärken som delar vår syn på att ta över världen. Vi ska bli världens bästa plattform för globala mode och livsstilsvarumärken, punkt, säger Martin Jensen, VD på Centra.

 

Relaterade Artiklar