Cellbes tar sin e-handelföretag till nya marknader med hjälp av Jetshop
Hem E-HANDEL Cellbes tar sin e-handelföretag till nya marknader med hjälp av Jetshop

Cellbes tar sin e-handelföretag till nya marknader med hjälp av Jetshop

Publicerat av: Redaktionen

Sedan 1954 har modeföretaget Cellbes haft målsättningen och missionen att klä kvinnor i snygga och bekväma kläder till vardag och fest.

– Vår drivkraft är att erbjuda ”favoriten i garderoben”, oavsett tillfälle, förklarar Charlotte Nordén, VD på Cellbes.

Idag är Cellbes ett av Sveriges största e-handelsföretag inom mode, med ursprung från postorderverksamhet. 2020 omsatte företaget cirka 620 miljoner.

– Vi säljer på nio marknader och även B2B i Sverige, Finland och Grekland. Vårt säte är i Borås men vi har kontor i Stockholm och Göteborg samt i flera av de länder vi säljer till, berättar Charlotte Nordén.

Som postorderföretag har Cellbes alltid sålt på distans men satsningen på digitalförsäljning startade på nittiotalet. Man hade under många år en egenutvecklad plattform men har nu valt att jobba med en SaaS-lösning. Bland annat ville man få en snabbare utvecklingstakt. Det fanns även sårbarheter med att ha en egenutvecklad plattform där endast ett fåtal kunde den utan och innan.

Cellbes tar sin e-handelföretag till nya marknader med hjälp av Jetshop

Charlotte Nordén.

– När vi beslutat att inte jobba med en egenutvecklad plattform gjorde vi en grundlig analys och utvärdering av ett antal leverantörer. Det finns många riktigt bra men vårt val föll på Jetshop av ett flertal anledningar. Bland annat ser vi Jetshop som ett innovativt och framåtriktat bolag, ett bolag som inte bara ser tekniken utan också lägger stort fokus på kundernas affär.

För Charlotte Nordén var det även viktigt att Cellbes fick en samarbetspartner som förstår företagets vision och potential.

– Vi är en av Jetshops största kunder och vi har i hela projektet känt att Jetshop stått på tå och varit mycket måna om att leverera på topp. Vi tror också att Jetshop kommer att fortsätta utvecklas i takt med kundernas förväntningar och faktiskt ligga i framkant gällande utveckling och innovation ur ett konsumentperspektiv.

Den nya molnlösningen från Jetshop inkluderar ett stort antal integrationer mot befintliga system. Man har även lagt till eller bytt ut system för att få den bästa totallösningen.

– Utmaningen har varit att få samtliga integrationer att fungera tillsammans. Här har vi haft mycket dialog med Jetshop och vissa system har integrerats mot dem för att även göra dessa tillgängliga för andra kunder. Det är alltid tufft att byta plattform och speciellt när man byter så många olika system samtidigt. Cellbes hade vissa utmaningar initialt men ser nu att konverteringsgraden ökar, säger Charlotte Nordén och förklara samtidigt att e-handel är Cellbes core business och att hela e-handelsmarknaden under pandemin vuxit rejält.

Att det växer bekräftas även av Johan Trägårdh som är Cellbes e-commerce strategy manager.

– Tittar vi på september till november och jämför med föregående år har konverteringen ökat med 17 procent. Tittar vi bara på mobila enheter har konverteringen ökat med 29 procent och intäkterna från mobila enheter har ökat med 31 procent, förklarar han.

Charlotte Nordén ser fortsatt stor potential på Cellbes befintliga marknader men företagets största fokus för 2022 är att komma ut på fler marknader.

– Det viktiga är att vi hela tiden måste vara lyhörda och snabbfotade när vi ser nya kundbeteenden och också vara ”på tå” för kundernas förväntningar. Här är det viktigt att ha en mycket tät och kontinuerlig dialog med alla våra partners. Tillsammans kan vi utvecklas i den takt som vi behöver för att fortsätta möta kundernas behov och ta marknadsandelar.

Martin Larsson på Jetshop har varit projektledare för arbetet med Cellbes. Det som har varit roligt med projektet enligt honom är att utvecklingen har fortsatt även efter det att lanseringen var genomförd.

– Cellbes håller både oss på Jetshop och sin egen organisation sysselsatta med nya krav och önskemål. De utmanar sina gamla sanningar och vill testa nya saker baserat på data. Alla krav från Cellbes innebär att vi behöver utvärdera nya samt befintliga lösningar och optimera dem så att vi tillsammans kan ge besökare en enklare och bättre upplevelse, berättar han.

 

Relaterade Artiklar